Raikkonen po raz pierwszy mistrzem świata F1

DI, PAP
opublikowano: 2007-10-21 19:52

Fin Kimi Raikkonen z teamu Ferrari po raz pierwszy w karierze zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1. Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców zapewnił sobie w niedzielę wygrywając ostatni wyścig sezonu Grand Prix Brazylii. Robert Kubica z BMW-Sauber zajął na torze Interlagos piąte miejsce.

Raikkonen wyprzedził partnera z Ferrari - Brazylijczyka Felipe Massę, startującego z pole position. Trzeci był Hiszpan Fernando Alonso. Natomiast jego partner z zespołu i dotychczasowy lider klasyfikacji MŚ, Brytyjczyk Lewis Hamilton ukończył zawody na siódmej pozycji.

Przed GP Brazylii Hamilton prowadził w MŚ z dorobkiem 107 punktów. Wyprzedzał o cztery Alonso, mistrza świata w ostatnich dwóch sezonach, a także o siedem Raikkonena, który miał na koncie pięć triumfów w sezonie, o jeden więcej od rywali.

W niedzielę Fin stanął na najwyższym stopniu podium po raz szósty, po triumfach w GP Australii, GP Francji, GP Wielkiej Brytanii, GP Belgii oraz GP Chin. W tej sytuacji Hamilton, aby utrzymać prowadzenie w mistrzostwach, musiałby ukończyć wyścig co najmniej na piątej pozycji. Był siódmy, ale zdobył tytuł wicemistrzowski, bowiem Alonso spadł ostatecznie na trzecie miejsce w MŚ.

GP Brazylii była prawdziwym popisem całego teamu Ferrari, który wygrał ten wyścig przede wszystkim taktycznie, a do tego jego bolidy były najszybsze, zaś technicy nie popełnili błędów przy zmianach opon swoich kierowców.

Przez większość wyścigu na prowadzeniu znajdował się Massa, który cały czas utrzymywał nieznaczną przewagę - od półtorej do trzech sekund - nad Raikkonenem.

Brazylijczyk po raz drugi znalazł się w boksie po 50 okrążeniu i wrócił do stawki z ponad 20 sekundową stratą do kolegi z zespołu, który, ścigając się z niemal pustym bakiem, powiększał tę przewagę, zanim trzy rundy później również zmienił opony. Wyjeżdżając z linii serwisowej Raikkonen znalazł się tuż przed kolegą z Ferrari i nie oddał prowadzenia do końca.

Już na pierwszych wirażach Massa zablokował Hamiltona, którego po chwili wyprzedził Raikkonen. Brytyjczyk jechał dalej bardzo nerwowo i w wyniku błędu znalazł się na chwilę na poboczu, zanim wrócił na tor na siódmej pozycji, za Włochem Jarno Trullim z Toyoty.

Brytyjczyk szybko wyprzedził Trullego, a na siódmym okrążeniu znalazł się również przed Niemcem Nickiem Heidfeldem, który tuż po starcie stracił szóstą pozycję wywalczoną w kwalifikacjach na rzecz Kubicy.

Polski kierowca, w wyniku błędu Hamiltona, przesunął się na piąte miejsce, zanim poprawił się o jedna lokatę po udanym manewrze po wewnętrznej toru, który pozwolił mu wyprzedzić Australijczyka Marka Webbera z Red Bull-Renault.

W tym samym momencie wielki pech spotkał Hamiltona, który najprawdopodobniej w wyniku zbyt niefrasobliwej jazdy uszkodził skrzynię biegów, a jego bolid nagle zwolnił i przez trzy okrążenia wyprzedzali go bez trudu inni kierowcy, przez co spadł na 18. pozycję. Po trzech takich rundach znów jednak przyspieszył i zaczął odrabiać straty.

Szaleńcza pogoń Hamiltona być może zakończyłaby się lepszym rezultatem, gdyby nie to, że w całym wyścigu trzykrotnie zmieniał opony. Taktykę trzech postojów w boksie przyjął w GP Brazylii także Kubica.

Polski kierowca pokazał się w niedzielę z bardzo dobrej strony, bowiem najpierw łatwo wygrał walkę z Webberem na ósmym okrążeniu, a na 33. bez większych problemów wyprzedził Alonso i przesunął się na trzecią pozycję, zanim po raz drugi musiał opuścić tor.

Jednak prawdziwym pokaz jego umiejętności można było zobaczyć na dziesięć okrążeń przed metą, gdy dogonił Niemca Nico Rosberga, a kiedy kierowca teamu Williams-Tpypta zaatakował Heidfelda, opóźnił hamowanie i wyprzedził obydwu po wewnętrznej toru, przesuwając się na czwarte miejsce.

Nie długo jednak Kubica cieszył się tą lokatą, bowiem na dwie rundy przed końcem wyścigu Rosberg zdołał go wyprzedzić, a na ostatecznie osiągnął nawet kilkusekundową przewagę nad nim. Polak minął linię mety tuż przed Heidfeldem.

W rywalizacji konstruktorów już wcześniej triumfowało Ferrari, po dyskwalifikacji ekipy McLaren-Mercedes w wyniku afery szpiegowskiej.


 Końcowa klasyfikacja MŚ kierowców (po 17 eliminacjach):
 1. Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)             110 pkt
 2. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 109
 3. Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren-Mercedes) 109
 4. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)               94
 5. Nick Heidfeld (Niemcy/BMW-Sauber)            61
 6. Robert Kubica (Polska/BMW-Sauber)            39
 7. Heikki Kovalainen (Finlandia/Renault)    30
 8. Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault)             21
 9. Nico Rosberg (Niemcy/Williams-Toyota)       20
10. David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Renault)    14
11. Alexander Wurz (Austria/Williams-Toyota)   13
12. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)   10
13. Jarno Trulli (Włochy/Toyota)       8
14. Sebastian Vettel (Niemcy/BMW-Sauber)         6
15. Jenson Button (W.Brytania/Honda)      6
16. Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota)                  5
17. Takuma Sato (Japonia/Super Aguri-Honda)     4
18. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Toro Rosso-Ferrari)   3
19. Adrian Sutil (Niemcy/Spyker)       1

Końcowa klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 17 eliminacjach):
 1. Ferrari             204 pkt
 2. BMW-Sauber          101
 3. Renault              51
 4. Williams-Toyota      33
 5. Red-Bull-Renault    24
 6. Toyota              13
 7. Toro-Rosso     8
 8. Honda                 6
 9. Super-Aguri-Honda     4
10. Spyker                1