Czytasz dzięki

Linie lotnicze dają vouchery zamiast gotówki

opublikowano: 25-03-2020, 16:18

Sprzedaż portalu sprzedającego m.in. bilety lotnicze spadła nawet o 80 proc. Coraz więcej linii lotniczych oferuje zamiast zwrotu gotówki za bilet – vouchery.

Koronawirus szaleje po świecie, ale nie wszystkie europejskie kraje zamknęły przestrzeń powietrzną – przykładem są Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Rumunia czy Bułgaria. Ruch lotniczy spadł znacząco najpierw w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zobacz więcej

fot KAI PFAFFENBACH _ Reuters _ Forum

„W ostatnim tygodniu lutego liczba rezerwacji w eSky.pl spadła o prawie 30 proc. rok do roku, a w drugim tygodniu marca spadek się pogłębił do 50 proc.” - informuje spółka zajmująca się m.in. sprzedażą biletów lotniczych.

W Europie Zachodniej jeszcze w drugim tygodniu marca liczba rezerwacji była wręcz o kilka punktów procentowych wyższa niż rok wcześniej, dopiero w ubiegłym tygodniu zanurkowała o 65 proc. rok do roku. O 10 proc. wzrosło zainteresowanie podróżami na kierunku Wielka Brytania-Bułgaria, co można tłumaczyć chęcią powrotu bułgarskich pracowników do kraju. Podobne zachowanie zaobserwowano na początku marca na kierunku Włochy-Rumunia.

W Ameryce Południowej kolejne kraje wprowadzają rygorystyczne zasady podróżowania. Linie lotnicze nie zwracają pieniędzy za niewykorzystane bilety na trasach krajowych, oferują im vouchery do wykorzystania w ciągu 12 miesięcy. Minister Infrastruktury Brazylii spodziewa się, że w najbliższych dwóch tygodniach odwołanych zostanie około 70 proc. międzynarodowych połączeń i około 50 proc. krajowych. Rząd tego kraju rozważa zniesienie opłat lotniskowych dla krajowych linii.
W Chinach w związku z epidemią koronawirusa sprzedaż eSky’a spadła najpierw o 30 proc., a potem o prawie 80 proc. Obecnie ruch w Azji zaczyna się odradzać. Badania przeprowadzone w Chinach wskazują, że po zakończeniu epidemii wśród trzech głównych potrzeb ludzi jest chęć podróżowania.

Europejskie linie lotnicze mają płynność, która pozwoli im przetrwać co najmniej kilkadziesiąt dni. Jak wynika z raportu międzynarodowego stowarzyszenia CAPA tanie linie lotnicze mają się znacznie lepiej od tradycyjnych. Wizz Air ma płynność na poziomie 48 proc., co jest ekwiwalentem 176 dni przychodu, a Ryanair – 47 proc. (170 dni). Air France-KLM mają 22 proc. (81 dni), a Lufthansa 14 proc. (51 dni).

- Niektóre europejskie linie lotnicze zmuszone będą do zmiany przyjętych strategii zarówno ekspansji, jak i zwrotów za niewykorzystane bilety lotnicze. Już teraz obserwujemy, że w kwestii zwrotów niektóre zaczęły wprowadzać inne niż pieniężne formy, np. vouchery do wykorzystania w przyszłości – komentuje Łukasz Neska, wiceprezes eSky.pl.

Wielu graczy podjęło bardzo niepopularne kroki, aby uchronić się przed kryzysem. Skandynawskie linie lotnicze SAS ogłosiły, że w związku z zawieszeniem większości połączeń są zmuszone do tymczasowego zwolnienia 90 proc. pracowników. Wiele linii szuka rozwiązań zachęcających do zmian rezerwacji na terminy późniejsze, oferując w ramach zwrotów vouchery bądź bezpłatne możliwości wprowadzenia zmian.

Gdy Polska zamknęła 13 marca połączenia lotnicze, eSky.pl wprowadził nową funkcję w wyszukiwarce – znajdowanie istniejących połączeń do miast w pobliżu polskich granic. W ciągu jednego dnia liczba maili od klientów wzrosła dziesięciokrotnie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane