Raport: Liczba klientów w bankach – II kwartał 2025 r.

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2025-09-03 08:04

Na koniec II kwartału 2025 roku banki obsługiwały łącznie około 56,7 mln klientów, z czego 52,9 mln w segmencie detalicznym. Oznacza to, że ponad 93 proc. wszystkich relacji w bankach przypada na segment klientów indywidualnych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ujęciu kwartalnym sektor odnotował niewielki wzrost liczby klientów ogółem – o niecałe 0,3 proc. – przy praktycznej stabilizacji w segmencie indywidualnym. Znacznie ciekawsza jest perspektywa roczna. W porównaniu z II kwartałem 2024 roku liczba klientów ogółem wzrosła o 1,3 proc., a liczba klientów indywidualnych o 1,1 proc.

Liderem pozostaje PKO Bank Polski, który obsługuje 12,3 mln klientów, w tym 11,6 mln indywidualnych. Bank utrzymuje też największą liczbę rachunków osobistych – ponad 9,5 mln. Drugie miejsce zajmuje Bank Pekao z 6,8 mln klientów, a kolejne Santander Bank Polska (5,4 mln), Millennium (4,9 mln) i ING Bank Śląski (4,7 mln). Razem pierwsza piątka odpowiada za około 63 proc. wszystkich klientów indywidualnych i podobny udział w segmencie ogółem. Jeszcze większa jest ich przewaga w rachunkach osobistych – posiadają blisko 70 proc. wszystkich ROR w sektorze.

Mimo stabilnego obrazu całości, poszczególne banki odnotowują bardzo różne wyniki. Najlepiej w ostatnich miesiącach radziło sobie Millennium, które zwiększyło bazę klientów indywidualnych o ponad 50 tys. w kwartale i o ponad 240 tys. w skali roku, czyli o ponad 5 proc. ING powiększył bazę detaliczną o około 40 tys. klientów kwartalnie i 150 tys. rocznie, co daje ponad 3 proc. wzrostu. PKO BP również rośnie – w ciągu roku dodał ponad 300 tys. klientów indywidualnych i 220 tys. nowych rachunków osobistych. mBank notuje wolniejsze przyrosty w liczbie klientów, ale systematycznie zwiększa liczbę kont – o ponad 140 tys. w skali roku.

Mniejsze banki prezentują zróżnicowany obraz. Alior odnotował wzrost liczby klientów indywidualnych o 18 tys. w kwartale i ponad 60 tys. w roku. Credit Agricole i Bank Pocztowy notują natomiast spadki – odpowiednio o 2 proc. i 1,5 proc. w kwartale.

Choć gros bazy to detaliści, w niektórych bankach znaczący jest udział klientów instytucjonalnych. W Nest Banku przekracza on 20 proc., a w mBanku i ING wynosi około 10 proc. W bankach uniwersalnych – PKO BP, Pekao czy Aliorze – udział ten mieści się w granicach 5–6 proc. W liczbach bezwzględnych największe banki i tak obsługują najwięcej firm i instytucji, ale w ujęciu procentowym widać różnice wynikające z profilu działalności.

Warto podkreślić, że statystyki klientów banków nie mogą być zestawiane np. z liczbą ludności. Ten sam klient jest często liczony kilka razy – w jednym banku posiada konto, w innym kredyt, a w jeszcze innym kartę kredytową.

Wydaje się, że branża nie ma już przestrzeni do spektakularnych wzrostów liczby klientów, ale wyraźnie zwiększa intensywność korzystania z usług. Polski klient bankowy rzadko ogranicza się dziś do jednej instytucji, a rynek jest już na etapie, w którym banki rywalizują przede wszystkim o aktywność i lojalność, a nie o samą obecność klienta w systemie.

Liczba klientów ogółem
* brak danych za I kwartał 2025
Bank II kw. 2025 I kw. 2025 II kw. 2024 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO BP i
Inteligo
12 289 935 12 213 560 12 026 850 0,63% 2,19%
Bank
Pekao
7 159 520 7 173 022 6 901 206 -0,19% 3,74%
Santander
Bank Polska
6 020 129 6 041 687 5 914 618 -0,36% 1,78%
ING Bank
Śląski
5 239 000 5 190 000 5 067 000 0,94% 3,39%
Bank
Millennium
5 019 325 4 967 082 4 743 224 1,05% 5,82%
mBank 4 657 923 4 644 100 4 576 187 0,30% 1,79%
Alior
Bank
4 631 000 4 570 276 4 584 054 1,33% 1,02%
BNP
Paribas
3 855 000 3 860 000 4 170 000 -0,13% -7,55%
Zrzeszene
BPS
3 000 000 3 000 000 3 000 000 bd. bd.
Credit
Agricole
2 150 630 2 192 267 2 235 549 -1,90% -3,80%
Santander
Consumer Bank*
1 428 270 1 428 270 1 482 641 bd. -3,67%
Bank
Pocztowy
661 443 671 932 695 000 -1,56% -4,83%
Nest Bank 421 412 418 925 430 230 0,59% -2,05%
BOŚ 147 500 147 200 150 100 0,20% -1,73%
Razem: 56 681 087 56 518 321 55 976 659 0,29% 1,26%
Puls Biznesu
Liczba klientów indywidualnych
* brak danych za I kwartał 2025
Bank II kw. 2025 I kw. 2025 II kw. 2024 Zmiana k/k Zmiana r/r
PKO BP i
Inteligo
11 620 275 11 552 230 11 385 890 0,59% 2,06%
Bank
Pekao
6 780 150 6 798 451 6 488 107 -0,27% 4,50%
Santander
Bank Polska
5 439 450 5 455 415 5 368 431 -0,29% 1,32%
Bank
Millennium
4 901 316 4 849 939 4 658 560 1,06% 5,21%
ING Bank
Śląski
4 654 000 4 615 000 4 499 000 0,85% 3,45%
Alior
Bank
4 381 000 4 362 622 4 378 350 0,42% 0,06%
mBank 4 087 087 4 076 213 4 007 566 0,27% 1,98%
BNP
Paribas
3 502 000 3 596 000 3 808 000 -2,61% -8,04%
Zrzeszenie
BPS
3 000 000 3 000 000 3 000 000 bd. bd.
Credit
Agricole
2 109 887 2 152 412 2 197 141 -1,98% -3,97%
Santander
Consumer Bank*
1 354 411 1 354 411 1 416 229 bd. -4,36%
Bank
Pocztowy
639 077 649 201 676 218 -1,56% -5,49%
Nest Bank 332 177 331 265 330 496 0,28% 0,51%
BOŚ 138 000 137 900 140 300 0,07% -1,64%
Razem: 52 938 830 52 931 059 52 354 288 0,01% 1,12%
Puls Biznesu