Rawag zostanie sprywatyzowany

Piotr Wielicki
opublikowano: 2000-05-25 00:00

Rawag zostanie sprywatyzowany

Firma Bode zainwestuje w rawickie przedsiębiorstwo 3,5 mln złotych

NAJSILNIEJSI: W ostatnich latach Rawag osiąga coraz lepsze wyniki. W zorganizowanym w 1998 r. przez „PB” rankingu „Sprinter Biznesu” firma znalazła się wśród 300 najsilniejszych w kraju — mówi Andrzej Woziwodzki, dyrektor Rawagu. fot. Jacek Łaszczewski

W czerwcu 2000 r. Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów zostanie sprywatyzowana. Inwestorem strategicznym została niemiecka firma Gebrede Bode, która zamierza zainwestować w rawickie przedsiębiorstwo 3,5 mln zł.

Procedurę prywatyzacyjną Rawag rozpoczął w czerwcu 1999 r. W wyniku przeprowadzonych rozmów wyłoniono trzy firmy zainteresowane wejściem kapitałowym do Rawagu:Yawal System z Częstochowy oraz Alux i Bode z Niemiec. Ostatecznie wojewoda wielkopolski zakwalifikował do negocjacji prywatyzacyjnych niemiecką firmę Gebrede Bode GmbH z Kassel.

Powstanie nowa spółka

— W czerwcu, w obecności organu założycielskiego — wojewody wielkopolskiego —uzgodniona zostanie umowa spółki oraz umowa inwestycyjna — mówi Andrzej Woziwodzki, dyrektor Rawagu.

Proces przekształcenia przedsiębiorstwa w spółkę z o.o. o nazwie Bode-Rawag i prywatyzacja Rawagu powinny zakończyć się przed końcem 2000 r. Firma Bode będzie posiadała w spółce 51 proc. udziałów. W oparciu o opracowany przez rawicki zakład plan, zainwestowane pieniądze (3,5 mln zł) przeznaczone zostaną na modernizację anodowni (obróbka aluminium), wybudowanie własnej malarni proszkowej oraz zakup nowoczesnych urządzeń do obróbki wiórowej. Przewidziana jest także kompleksowa komputeryzacja zakładu oraz działania zmierzające do uzyskania certyfikatu ISO.

— Bode gwarantuje nam, że obecna linia produkcyjna zakładu, wykonywana dla potrzeb polskich kolei, będzie systematycznie rozwijana. Kontynuowana także będzie produkcja rusztowań aluminiowych oraz stolarki budowlanej. Inwestor podpisze także pakiet socjalny, który zagwarantuje załodze zatrudnienie oraz równomierny wzrost wynagrodzeń — mówi Andrzej Woziwodzki.

Poszerzanie rynku

Rawag zaspokaja przede wszystkim potrzeby odbiorców z branży taboru szynowego i autobusowego oraz rynku budowlanego, współpracując ze znaczącymi firmami w kraju i za granicą. Obecnie Rawag około 65 proc. produkcji (m.in. okna i drzwi wagonowe, półki bagażowe) sprzedaje krajowym producentom taboru kolejowego — m.in. Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu, ZNTK w Nowym Sączu i Ostrowie Wlkp., Zakładom Komunikacji Miejskiej i firmom budowlanym.

Rawag ma także ustabilizowaną pozycję na rynku budowlanym w zakresie realizacji aluminiowej stolarki budowlanej i kompleksowych zabudów przestrzennych. Sprzyja to systematycznemu wzrostowi produkcji i osiąganiu bardzo dobrych wyników ekonomiczno-finansowych. W 1999 r. produkcja zakładu, w porównaniu z rokiem 1996, wzrosła o 100 proc., a zysk netto za 11 miesięcy 1999 r. wyniósł ponad 890 tys. zł.

Andrzej Woziwodzki zakłada, że do 2005 roku obroty osiągną prawie 20 mln DEM (około 40 mln zł).

Rawag współpracuje z Bode od 1995 roku. W 1999 r. firmy uruchomiły wspólnie produkcję skrzydeł drzwiowych do autobusów, warszawskiego metra i szybkiej kolei berlińskiej.