RCB: 200 mln USD na sieć oddziałów

Sergiej Greczuszkin
opublikowano: 1999-06-29 00:00

RCB: 200 mln USD na sieć oddziałów

OFENSYWA Z AUSTRII: Austriacki Raiffeisen Centrobank, kierowany przez Josepha Wancera, ma zamiar zostać kolejnym dużym graczem na rynku bankowości detalicznej w Polsce. fot. ARC

Raiffeisen Centrobank zamierza zdecydowanie powiększyć sieć swoich placówek. Polski RCB dostał 200 mln USD (800 mln zł).

— Nie mogę na razie ujawnić planowanej liczby nowych placówek. Cała inwestycja jest zaplanowana na kilka lat, a pierwsze nowe placówki mają być otwarte w przyszłym roku — informuje Aleksandra Kwiatkowska, rzecznik banku. Obecnie bank posiada 22 placówki w większych miastach, obejmując swoim zasięgiem właściwie teren całego kraju.

Duże pieniądze

— Zadeklarowana przez RCB kwota na rozwój sieci placówek jest dotychczas najwyższa na polskim rynku. Dla przykładu, zbudowanie 250 oddziałów Millennium ma kosztować około 140 mln USD (560 mln zł) — mówi Marek Juraś, analityk z Erste Securities.

Jego zdaniem, gdyby bank się zdecydował na budowę większych oddziałów, to nawet wtedy ich liczba może wynieść co najmniej kilkadziesiąt.

— Wydaje się niezbyt sensownym pomysłem tworzenie w tym momencie sporych oddziałów. Bardziej opłacalne jest zbudowanie wielu tańszych placówek, ale oprzeć się na zaawansowanym zintegrowanym systemie informatycznym — dodaje analityk.

Wielki przegrany

Austriacki bank już od jakiegoś czasu zamierzał zająć swoje miejsce wśród banków o ogólnopolskim zasięgu. Pierwotnie chciał to osiągnąć przez przejęcie istniejącej sieci innego banku.

— Program wprowadzenia bankowości detalicznej nie będzie się opierał na rozszerzeniu sieci oddziałów — zapowiadał jeszcze w maju Joseph Wancer, prezes RCB. Austriacy nie mieli jednak szczęścia — najpierw sami zrezygnowali z kupna Banku Komunalnego w Gdyni, później przegrali z irlandzkim Allied Irish Banks wyścig o Bank Zachodni.

Ostatecznie bank zdecydował się na rozszerzenie sieci swoich placówek od podstaw, własnymi siłami. Na ten cel przeznaczonych zostało 200 mln USD.

Ambitne plany

— Nową usługą RCB ma być consumer banking. Ofertę skierujemy do osób o dochodach wyższych niż przeciętne — zapowiadał Joseph Wancer, prezes RCB.

Konkurencja rośnie. Citibank ma zamiar utworzyć sieć około 60 placówek. Tyle samo — Handlobank. Walkę o klienta detalicznego zapowiada też od jesieni BRE (projekt BRE 7).