Regulamin to umowa zawierana z klientem

  • Marta Bellon
15-04-2014, 00:00

Właściciele e-sklepów internetowych są na bakier z przepisami. A błędy kosztują — kara może wynieść nawet 10 proc. przychodów za ubiegły rok.

Aż 70 proc. e-sklepów ma błędy w regulaminach — szacują eksperci z firmy RzetelnyRegulamin. pl. Przypominają, że aby nie znaleźć się w tej grupie, trzeba być uczciwym wobec klienta i wiedzieć, co można, a czego nie. Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać przede wszystkim warunki świadczenia usług drogą elektroniczną oraz warunki sprzedaży.

— Warto zadbać o to, by regulamin był łatwo dostępny dla użytkowników. W przeciwnym razie, gdy jego odnalezienie nie będzie możliwe, nie będą oni musieli przestrzegać jego zapisów — tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. W regulaminie powinien znaleźć się nie tylko szczegółowy opis usług, zakres oraz warunki ich świadczenia, ważne jest też określenie wymogów technicznych, jakie powinien spełnić klient, by móc korzystać ze sklepu internetowego.

Trzeba również poinformować klientów o terminie, w jakim mogą oni odstąpić od umowy (minimum 10 dni od momentu otrzymania przesyłki), określić warunki rezygnacji oraz opisać całą procedurę reklamacyjną. Istotne jest też wyszczególnienie tych sytuacji, w których klienci nie mogą skorzystaćz prawa do odstąpienia od umowy.

Najczęstszym błędem, jaki popełniają e-sklepy, jest zawieranie w regulaminach klauzul niedozwolonych. Trzy na pięć sklepów internetowych stosuje takie zapisy. Ich rejestr prowadzi UOKiK — obecnie jest w nim ponad 5,5 tys. klauzul.

Kolejnym jest brak informacji wymaganych przez prawo — przede wszystkim ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy, którzy swoją ofertę kierują do osób prywatnych, podlegają również ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. To podstawowe akty prawne, do których trzeba dostosować regulamin sklepu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Regulamin to umowa zawierana z klientem