Reklama: P&G ponownie lidere m

Radosław Omachel
16-01-2003, 00:00

Procter & Gamble (P&G) był w 2002 r. największym reklamodawcą polskich mediów. Z danych Expert Monitora wynika, że amerykański koncern kupił w ubiegłym roku reklamy w telewizji, radiu i prasie za 391 mln zł. Oznacza to wzrost o 32 proc. w porównaniu z 2001 r.

— Nasze wydatki reklamowe wzrosły, ale były mniejsze niż kwota podana przez Expert Monitora, która nie uwzględnia rabatów udzielanych przez media. Tradycyjnie największe wsparcie reklamowe otrzymały marki Vizir i Pampers — mówi Małgorzata Mejer, rzecznik P&G.

Unilever-Bestfoods, drugi na liście największych reklamodawców, zwiększył wydatki na reklamę o 15 proc. — do 355 mln zł. Trzecim reklamodawcą była Polska Telefonia Cyfrowa (operator sieci Era) — 236 mln zł, a czwartym koncern Nestle Polska — 235 mln zł (wzrost o 44 proc.). Na piątą z czwartej pozycji spadł PTK Centertel (operator sieci Idea) — 233 mln zł.

Najwięksi reklamodawcy zdecydowaną większość swoich budżetów reklamowych kierują do stacji telewizyjnych — P&G 93 proc., a Nestle 96 proc. Najbardziej aktywni reklamodawcy radiowi zwiększyli też wydatki na to medium — Polkomtel z 20 do 34 mln zł, PTC z 13 do 26 mln zł, Euro RTV AGD z 13 do 25 mln zł. Na reklamę w magazynach najwięcej wydał Unilever-Bestfoods.

— Wyniki Expert Monitora wykazują niewielki wzrost rynku, tymczasem w rzeczywistości w 2002 r. był on na tym samym poziomie co rok wcześniej. Nastąpił zdecydowany spadek cen reklam i wzrost udzielanych przez media rabatów. Wśród największych reklamodawców rewolucyjnych zmian nie było — firmy co najwyżej wymieniły się miejscami — mówi Maciej Karolak, dyrektor zarządzający Optimedia Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Reklama: P&G ponownie lidere m