Dynamiczny wzrost jest m.in. efektem niskiej bazy spowodowanej słabymi wynikami w czasie pandemii. W pierwszym półroczu 2020 r. wartość rynku spadła o ponad 15 proc. względem 2019 r. osiągając wartość 4 mld zł, wynika z danych Publicis Groupe. W tym roku budżet reklamowy nadrabia straty. W pierwszym półroczu rynek był wart 4,8 mld zł, czyli o 20,5 proc więcej niż w ubiegłym roku i o 1,7 proc. więcej niż w 2019 r.
– Przy tak wysokiej dynamice jesteśmy spokojni, że rynek reklamy w najbliższych kwartałach odrobi straty poniesione w pandemii - mówi Iwona Jaśkiewicz-Kunder, dyrektor inwestycyjna Publicis Groupe.
Największy wzrost wydatków nastąpił w sektorze handlu (36,7 proc.) i żywności (22,8 proc.). Inwestycje reklamowe zmniejszyły tylko branża farmaceutyczna i medialna (w obu przypadkach o 1,6 proc.).
Wzrost zanotowały wszystkie media z wyjątkiem prasy i kina. Ze względu na długie zamknięcie kin przychody z reklamy w tej branży spadły o ponad 70 proc. Najbardziej, bo o prawie 24 proc., wzrosły wydatki na reklamę w internecie. Wyniosły 2 mld zł i tym samym internet wyprzedził telewizję zajmując pierwsze miejsce w mediamiksie na polskim rynku. Telewizja, radio i outdoor również odnotowały dwucyfrowy wzrost, co przełożyło się na wydatki na poziomie, odpowiednio, 2 mld zł, 351 mln zł i 155 mln zł.
– Poszczególne branże, konsumenci, a także rynek reklamy zdołali dopasować się do nowej rzeczywistości. Pozwala to prognozować, że w całym roku wydatki reklamowe w Polsce wzrosną o 13 proc. Oznaczałoby to odrobienie strat z 2020 r. i niewielkie przyspieszenie wobec 2019 r. - mówi Iwona Jaśkiewicz-Kunder.
O tyle wzrosły wydatki na reklamę w internecie w pierwszym półroczu 2021 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej...
... a o tyle zmalały w przypadku reklamy kinowej.