Reklama wpada w sieć sieci

Katarzyna Latek
27-04-2007, 00:00

Handel w internecie sięgnął 5 mld zł rocznie, a sieć sięga po coraz większe kawałki reklamowego tortu.

Handel w internecie sięgnął 5 mld zł rocznie, a sieć sięga po coraz większe kawałki reklamowego tortu.

Aż o 60 proc. wzrosły w zeszłym roku wydatki na reklamę online. Sięgnęły 215 mln zł. W 2007 r. czeka nas kolejny znaczny wzrost do 335 mln zł — szacuje Interactive Advertising Bureau Polska (IAB). Jesteśmy w tej dziedzinie liderem naszej części Europy.

Udział internetu w reklamowym torcie rośnie: wynosi w Polsce już 3,9 proc. (2,7 proc. rok wcześniej). Zmniejszył się udział prasy (choć wydatki na reklamę papierową nadal rosną). Michał Marczak z DI BRE Banku twierdzi jednak, że rozwój internetu zagrozi w przyszłości nie tyle prasie, ile telewizji. Jego zdaniem, odpływ reklam od tego środka przekazu będzie także skutkiem rozwoju telewizji cyfrowej, w której trudno sprawdzić, kiedy klienci oglądają programy. Budżety reklamowe trafią wtedy do internetu i prasy.

Dynamicznie rozwija się handel w sieci. Według IAB, jego obroty w Polsce wzrosły w 2006 r. do 5 mld zł. Rok wcześniej internauci wydali 3,1 mld zł. Od e-sklepów popularniejsze są aukcje, z Allegro na czele. Wartość transakcji zawartych za jego pośrednictwem w 2006 r. wyniosła 2,5 mld zł i była o dwie trzecie wyższa niż rok wcześniej.

Zakupy w sieci robi już ponad 3,3 mln osób. Jeszcze popularniejsze od aukcji i sklepów są ogłoszenia online. Do korzystania z nich przyznaje się 5,8 mln osób — 44 proc. zaglądających do sieci.

Liczba internautów pod koniec 2006 r. wynosiła 13,1 mln, co dało Polsce dziewiąte miejsce w Europie. Aż 91 proc. korzysta z sieci w domach, głównie za pośrednictwem łączy stałych. W zeszłym roku liczba łączy szerokopasmowych w Polsce wzrosła o ponad 170 proc., do 2,2 mln (wliczając w to stały dostęp również poniżej 144 kb/s). Według ekspertów IAB, to zasługa większej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Reklama wpada w sieć sieci