Reprezentacja będzie miała ośmiu sponsorów
Jeszcze jedna firma może zostać sponsorem piłkarskich reprezentacji Polski w piłce nożnej. Nadal trwają pertraktacje. Zainteresowane są podmioty z branży finansowej, ubezpieczeniowej, AGD oraz motoryzacyjnej. Chętnie do grupy siedmiu firm dołączyłby producent wody mineralnej. Na to jednak musi wyrazić zgodę Coca-Cola, która już należy do grona sponsorów.
Piłka nożna do niedawna nie cieszyła się szczególnym zainteresowaniem sponsorów. Teraz wiadomo, że ci, którzy w ubiegłym roku zdecydowali się zainwestować w polską reprezentację , wygrali los na loterii.
— Era została głównym sponsorem przypadkiem. Już na początku 2000 r. byliśmy tym zainteresowani. Znaleźliśmy się na liście chętnych firm. Nie mieliśmy wówczas jednak szczęścia. Polski Związek Piłki Nożnej zdecydował, że głównym sponsorem zostanie Pomorskie Towarzystwo Leasingowe, które po pół roku zrezygnowało. W tej sytuacji PZPN z taką propozycją zwrócił się do Ery — wyjaśnia Bogdan Markiewicz z Ery.
Twierdzi, że bez zastanowienia firma przyjęła ofertę. Była to poważna inwestycja. Pomorskie Towarzystwo Leasingowe za tytuł głównego sponsora na dwa lata zapłaciło 2,5 mln USD plus dodatkowo 5 mln USD, gdy reprezentacja awansuje do Mistrzostw Świata.
— Nie zdradzamy, ile dokładnie nas to kosztowało, ale Era przejmując ten kontrakt pół roku później zainwestowała proporcjonalnie mniej — wyjaśnia Bogdan Markiewicz.
Przyznaje, że umowa zawarta z PZPN została dostosowana do potrzeb Ery.
— Trzeba było ją całkowicie przebudować, przede wszystkim dodać nowe elementy, po które chcieliśmy sięgnąć. Poprzednia firma posiadająca tytuł głównego sponsora wykorzystywała go w ograniczony sposób — informuje Bogdan Markiewicz.
Liczne działania
Era, jako główny sponsor, ma prawo do używania tego tytułu i wykorzystywania wizerunku reprezentacji.
— Fakt, że jesteśmy głównym sponsorem wykorzystujemy na wiele sposobów. Uruchomiliśmy liczne działania marketingowe m.in. konkursy związane z piłką nożną, naszego pingwina ogłosiliśmy maskotką reprezentacji, nasz serwis internetowy też poświęcony jest rozgrywkom piłkarskim. Tematem przewodnim naszych reklam jest nic innego, tylko piłka nożna. W tym przypadku, gdy nie pokazywaliśmy całej reprezentacji, tylko wybranych zawodników, musieliśmy podpisać osobne umowy z tymi piłkarzami i trenerem Jerzym Engelem. W ramach umowy z PZPN nie mamy prawa do wykorzystywania wizerunków poszczególnych piłkarzy — tłumaczy Bogdan Markiewicz.
Twierdzi, że działania PR też powiązane są z tą tematyką. Jest to pretekst do nagrodzenia i wyróżnienia czołowych klientów. Są oni zapraszani na mecze.
— Oprócz działań przez nas zainspirowanych korzystamy oczywiście z prawa do umieszczania naszego logo m.in. na ubiorach sportowców i bandach na stadionach — dodaje Bogdan Markiewicz.
Pozostali sponsorzy
Pozostałych pięciu oficjalnych sponsorów piłkarskich reprezentacji polskich nie ma tak rozlicznych przywilejów. Za ten tytuł zapłacili oni o wiele mniej, bo około 1 mln DEM.
— Sponsorzy reprezentacji w piłce nożnej to firmy z różnych branż. Ich opłaty uzależnione były od tego, w jakim stopniu będą ten tytuł wykorzystywały — mówi Robert Kaczyński, prezes firmy Go & Goal, która ma prawo sprzedawać logo i tytuły sponsora reprezentacji.
Ostatnio, przed meczem z Norwegią, do grona sponsorów reprezentacji dołączyła również Coca-Cola.
— Sponsorów może być ośmiu, tak więc ten tytuł zyska jeszcze jedna firma. Zainteresowanie jest ogromne. Oferty zgłosiły podmioty z branży motoryzacyjnej, finansowej, ubezpieczeniowej, AGD. Zainteresowany jest również producent wody mineralnej, jednak na jego udział musi zgodzić się Coca-Cola. Rozmowy zakończą się i wybierzemy sponsora jeszcze przed meczem z Ukrainą — twierdzi Robert Kaczyński.
Umowy sponsorskie z reprezentacją podpisywane są na dwa lata. Kończą się tuż przed rozpoczęciem Mistrzostw Świata w czerwcu 2002 roku.
— Zdecydowana większość firm już przedłużyła umowy. Część po prostu miała to zagwarantowane w klauzuli mówiącej o tym, że jeżeli Polska wejdzie do mistrzowskich rozgrywek, porozumienia zostaną automatycznie przedłużone. Jeżeli przedtem nie były określone warunki finansowe, to obecnie tytuł sponsora piłkarskich reprezentacji Polski będzie znacznie droższy — wyjaśnia Robert Kaczyński.
Przypuszcza on, że skład sponsorów nie ulegnie zmianie na mistrzostwa świata. Na razie umowy na sponsorowanie piłkarskich reprezentacji Polski nie przedłużyła Kompania Piwowarska.
— Do tej pory mogliśmy tworzyć reklamy o tematyce sportowej. Teraz w świetle nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi będzie to zabronione. Obecne przepisy ograniczają posługiwanie się sponsoringiem sportowym. Dlatego zastanawiamy się, czy nie zrezygnować ze sponsorowania polskich reprezentacji w piłce nożnej — wyjaśnia Paweł Kwiatkowski z Kompanii Piwowarskiej.
Małgorzata Zgutka
[email protected] tel. (22) 611-62-24