RFID receptą na niezawodność

MWA
15-10-2010, 09:35

Coraz więcej przedsiębiorstw zauważa zalety technologii RFID i decyduje się na jej zastosowanie.

Z RFID korzystają m.in. firmy kurierskie.
Zobacz więcej

Z RFID korzystają m.in. firmy kurierskie.

RFID to technika radiowej identyfikacji, która umożliwia równoczesny odczyt wielu znaczników umieszczonych na ładunkach. A to pozwala zarejestrować zawartość palety z dużą ilością towaru bez konieczności wyjmowania i skanowania osobno produktów. Takie rozwiązanie sprawdza się, gdy na palecie są różne produkty, ale nie wiadomo dokładnie ile ich jest, lub gdy każdy ma osobny numer seryjny, który trzeba zarejestrować.

— System najlepiej się sprawdza w sektorze transportowo-logistycznym. Firmy często obsługujące skomplikowane operacje logistyczne poszukują rozwiązań, które pozwolą im lepiej zarządzać danymi o towarach — mówi Tomasz Dzideczek, starszy inżynier wsparcia sprzedaży w firmie Motorola.

Teoria producenta systemów potwierdza się w praktyce. System RFID znalazł zastosowanie m.in. w firmie kurierskiej DHL Express.

— RFID wykorzystujemy do "wykrywania" tacek, na których umieszczane są lekkie przesyłki. Po rozładowaniu przez kuriera umieszcza się je na plastikowych tackach, do których umocowane zostały etykiety RFID — tzw. tagi. Tacka wjeżdża na wagę, a następnie przechodzi przez bramkę, w której zamontowana jest antena — czytnik RFID i skaner kodów kreskowych. Skanery identyfikują kierunek i odbiorcę przesyłki. Natomiast czytnik RFID podaje informację czy była ona transportowana na tacce i tym samym umożliwia ustalenie jej wagi netto. Antena systemu RFID jest w stanie odczytać w krótkim czasie wiele tagów — opowiada Piotr Halamski, zastępca dyrektora operacji w hubach ds. technicznych DHL Express.

Firma decydująca się na zastosowanie systemu musi liczyć się z wysokimi kosztami jego zakupu. Jednak sporą cenę rekompensują późniejsze udogodnienia.

— Wprowadzenie tej technologii to poważna inwestycja, pociągająca za sob konieczność zainstalowania wielu urządzeń i systemów. Mimo to korzyści płynące z eksploatacji i wysoki zwrot z inwestycji sprawiają, że liczba zainteresowanych RFID rośnie — twierdzi Tomasz Dzideczek.

Ci, którzy używają RFID już od dłuższego czasu, rzeczywiście nie żałują decyzji o jej wprowadzeniu.

— Rozwiązanie daje dużo możliwości, których nie zapewniają tradycyjne etykiety z kodem kreskowym. Na przykład dużą zaletą etykiet RFID jest ich żywotność oraz możliwość odczytywania i dopisywania nowych informacji. W naszym przypadku wprowadzenie systemu było jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Inne warianty okazały się zbyt drogie, a przy tym bardziej zawodne w porównaniu z technologią RFID — mówi Piotr Halamski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MWA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / RFID receptą na niezawodność