Rodzi się nowa ustawa dla PKP

Cezary Pytlos
opublikowano: 04-07-2000, 00:00

Rodzi się nowa ustawa dla PKP

Projekt zakłada, że kolej będzie spłacała długi bez odsetek

PRACOWITE WAKACJE: Zdzisław Denysiuk twierdzi, że do końca sierpnia ustawa zostanie przedłożona prezydentowi do podpisu. fot. Borys Skrzyński

W przyszłym tygodniu projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP trafi do drugiego czytania w Sejmie.

Projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP trafi 12 lipca pod obrady połączonych komisji: transportu i łączności oraz skarbu państwa, uwłaszczenia i prywatyzacji.

— Jeszcze tego samego dnia trafi do drugiego czytania w Sejmie — twierdzi poseł Zdzisław Denysiuk, szef nadzwyczajnej podkomisji sejmowej do rozpatrzenia poselskiego i rządowego projektów ustaw o przekształceniach PKP.

Następnie dokument powróci do podkomisji.

Projekt ustawy ma duże szanse. Za głosować będą prawdopodobnie AWS i Unia Wolności. Są jednak i przeciwnicy (PSL i SLD)

— W obecnym kształcie projekt jest dla nas nie do przyjęcia, ponieważ nie załatwia najważniejszych spraw dla kolei. Brak zapisów oddłużających kolej, wskazania źródeł dofinansowania przewozów pasażerskich oraz zablokowanie rynku kolejowego dla zagranicznych przewoźników — mówi Bogusław Liberadzki z SLD.

Cztery spółki

— Nowa ustawa dla PKP, zbudowana na podstawie poselskiego i rządowego projektu, zmienia cały system transportu kolejowego kraju, dostosowując go do wymogów UE — twierdzi Zdzisław Denysiuk.

Projekt, który trafi do Sejmu, będzie różnił się więc od przedkładanych poprzednio. Nowa ustawa zakłada powołanie na bazie majątku PKP czterech spółek: infrastruktury kolejowej (nie tylko linii kolejowych, ale również energetyki, telekomunikacji etc.), przewozów towarowych, pasażerskich kwalifikowanych (na dłuższych połączeniach) oraz regionalnych. Początkowo nad ich działaniem pieczę będzie sprawowała spółka akcyjna PKP. Docelowo — z wyjątkiem infrastruktury kolejowej — spółki mogą zostać sprywatyzowane.

— W ciągu dwóch lat przewozy regionalne mają uzyskać dodatkowe dofinansowanie (oprócz dochodów z tytułu biletów i zwrotu za przewozy ulgowe) wysokości 800 mln zł rocznie — mówi Zdzisław Denysiuk.

Bez odsetek

W projekcie znalazły się również korzystne dla kolejarzy zapisy dotyczące restrukturyzacji zadłużenia.

— Proponujemy, żeby kolej spłacała jedynie samą kwotę zadłużenia, bez odsetek — mówi Zdzisław Denysiuk.

Zadłużenie kolei przekracza już 6,2 mld zł (głównymi wierzycielami są: ZUS, budżet państwa, PFRON, Fundusz Pracy) i stale ulega zwiększeniu (do końca roku ma osiągnąć poziom 7 mld zł). Powodem są rosnące odsetki.

— Wobec ZUS proponujemy spłatę w gotówce 420 mln zł z tytułu nie wpłaconych przez zarząd PKP zobowiązań pracowniczych oraz spłatę zadłużenia głównego w 24 równych ratach — twierdzi Zdzisław Denysiuk.

O ponad 43 tys. osób zredukowane byłoby zatrudnienie. Dziś na kolei pracuje 184 tys. osób.

— Część odejdzie na świadczenia przedemerytalne, a pozostałym zapewniamy odprawy, uzależniając ich wielkość od stopy bezrobocia w regionie. Przy średniej stopie bezrobocia wyniosą około 20 tys. zł, przy wyższej 30 tys. zł — mówi Zdzisław Denysiuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane