Rodzinne firmy skupią się na zyskach

opublikowano: 27-11-2014, 00:00

Przedsiębiorstwa rodzinne spodziewają się stabilnego wzrostu. Najważniejszym zadaniem jest dla nich poprawa rentowności.

Większość firm rodzinnych w ostatnim roku rozwijała swój biznes, a 70 proc. przewiduje, że w ciągu najbliższych 5 lat będzie to robić stabilnie — wynika z badania PwC „2014 Family Business Survey”. W badaniu wzięło udział 2378 przedstawicieli firm rodzinnych z 40 krajów świata, w tym Polski — od rozpoczynających działalność po takie, które przetrwały kilka pokoleń. Badane firmy miały obroty od 5 mln USD do 1 mld USD. Generalnie wnioski są optymistyczne, podobnie jak w poprzedniej edycji badania w 2012 r. Wtedy podobny odsetek firm rodzinnych deklarował rozwój, tylko nieco mniej niż obecnie planowało agresywny wzrost w ciągu kolejnych 5 lat — wtedy było ich 12 proc., obecnie jest 15 proc. Zmieniły się nieco także priorytety na najbliższe lata — najważniejsze dla firm dzisiaj jest pozostanie w biznesie i poprawa rentowności. W 2012 r. 70 proc. badanych widziało ogromny sens we wspieraniu inicjatyw społecznych, a teraz ich liczba spadła do 59 proc. Badani uważają, że wspierali społeczeństwo w czasie recesji poprzez ochronę miejsc pracy, a teraz nadszedł czas, żeby skupić się na zyskach. Z raportu wynika także, że 68 proc. firm rodzinnych eksportuje, a 75 proc. przewiduje, że będzie to robić w ciągu najbliższych 5 lat. Jednym z największych wyzwań dla firm rodzinnych w najbliższym roku jest ogólna kondycja gospodarki. Odsetek badanych zwracających uwagę na ten aspekt od 2012 r. wzrósł z 60 do 63 proc. Jeśli jednak rozszerzyć horyzont czasowy do 5 lat, główną troską staje się konkurencja cenowa (58 proc.). Problemem na najbliższy rok jest także pozyskiwanie wykwalifikowanej kadry — liczba firm, dla których rekrutacja takich osób jest wyzwaniem, sięgnęła 49 proc., podczas gdy 2 lata temu było ich 43 proc. Ponadto, choć 53 proc. firm przyznaje, że posiada plan działania dotyczący sukcesji, tylko 16 proc. z nich wypracowało jasny i ustrukturyzowany proces przekazania firmy w ręce następnego pokolenia.

70 proc. Tyle firm rodzinnych w ostatnim roku rozwijało swój biznes...

15 proc. ...a tyle planuje agresywny wzrost w ciągu najbliższych 5 lat.

53 proc. Tyle firm rodzinnych ma plan działania dotyczący sukcesji. Ale tylko 16 proc. wypracowało jasny i ustrukturyzowany proces przekazania firmy w ręce następnego pokolenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane