Rosnący protekcjonizm blokuje eksporterów

opublikowano: 06-11-2019, 22:00

W efekcie kolejnych barier w handlu polskie firmy są zmuszone redukować koszty, skracać łańcuchy dostaw i akceptować niższe marże.

Prawie 90 proc. polskich przedsiębiorców pozytywnie ocenia możliwości rozwoju swojego biznesu w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 87 proc. spodziewa się wzrostu również w ciągu najbliższych pięciu lat — wynika z raportu Navigator, przeprowadzonego przez firmę Kantar na zlecenie banku HSBC. Celem badania jest ocena nastrojów i oczekiwań przedsiębiorstw w zakresie perspektywy rozwoju biznesu, handlu międzynarodowego, geopolityki, zrównoważonego rozwoju i technologii. Odpowiedzi udzieliło ponad 9,1 tys. spółek z 35 krajów, w tym 200 z Polski.

Pytani przedsiębiorcy zwracali uwagę, że najważniejszym kierunkiem eksportowym są dla nich kraje europejskie (88 proc.), z czego najważniejsze to Niemcy, Francja, Rosja, Ukraina, Czechy oraz Słowacja. W perspektywie najbliższych 3-5 lat 66 proc. przedsiębiorstw planuje dalszy rozwój relacji handlowych w regionie.

— Polskie spółki podkreślają znaczenie handlu międzynarodowego i działalności na zagranicznych rynkach w kontekście stymulacji innowacyjności i bogacenia się społeczeństwa. Przy tym aż 43 proc. wymienia otwarcie nowych rynków jako czynnik napędowy ich rozwoju — mówi Michał H. Mrożek, prezes HSBC Polska.

Niestety, aż 59 proc. polskich przedsiębiorców zauważa wzrost protekcjonizmu na kluczowych rynkach dla ich działalności.

Jest to wynik powyżej średniej dla całej Europy (55 proc.), ale poniżej globalnej (65 proc.). W celu przystosowania się do nowych warunków i pozostania konkurencyjnymi, przedsiębiorstwa redukują koszty (35 proc.), skracają łańcuchy dostaw (28 proc.) i akceptują niższe marże (27 proc.). Zmiany geopolityczne powodują, że firmy mocniej stawiają na działalność online (26 proc.), inwestują w cyberbezpieczeństwo (24 proc.) i zwiększają rezerwy kapitałowe (22 proc.). Przedsiębiorstwa odpowiadały także na pytania o podejście do zrównoważonego rozwoju. Generalnie do takiego działania motywuje spółki głównie wzrost sprzedaży (28 proc.), dostosowanie do standardów regulacyjnych (28 proc.), spełnianie oczekiwań nabywców ich produktów i usług (27 proc.) oraz poprawa wydajności operacyjnej (26 proc.). Natomiast w perspektywie najbliższych pięciu lat wpływ na odpowiedzialny rozwój biznesu będą miały przede wszystkim oczekiwania klientów (45 proc.), konkurencji (37 proc.) i inwestorów (33 proc.).

— Należy przy tym dodać, że zrównoważony rozwój to dla przedsiębiorców nie tylko troska o środowisko naturalne i zmniejszenie wytwarzania odpadów, ale również inwestycja w zdrowie pracowników, kwestie związane z transformacją technologiczną i efektywność energetyczna — podkreśla Michał H. Mrożek.

Jako innowacje, które będą miały wpływ na rozwój polskich firm w najbliższych latach, badani wskazują na technologie związane z bezpieczeństwem danych (26 proc.), robotykę (26 proc.), druk 3D (20 proc.) oraz technologię 5G i internet rzeczy. Firmy oczekują, że nowe rozwiązania wpłyną na poprawę wydajności, pozwolą zmniejszyć koszty i oferować wyższej jakości produkty i usługi, a także zwiększą przejrzystość i jakość obsługi klienta.

Sprawdź program warsztatów "Międzynarodowe Kontrakty Handlowe", 21-22 listopada 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu