Rośnie hybrydowe znaczenie Polski

opublikowano: 02-09-2019, 22:00

Toyota uruchamia w Polsce produkcję kolejnego elementu układów hybrydowych, ale to nie koniec.

Dziś w Jelczu-Laskowicach rusza produkcja dwulitrowych silników benzynowych wykorzystywanych w układach hybrydowych, oferowanych m.in. w nowej corolli. Inwestycja to drugi (po uruchomieniu w listopadzie 2018 r. w Wałbrzychu produkcji elektrycznych przekładni hybrydowych) z czterech zapowiedzianych przez Toyotę projektów wdrożenia do produkcji w Polsce komponentów hybrydowych.

Sprzedaż niskoemisyjnych samochodów hybrydowych Toyoty na rynku europejskim stale rośnie. W pierwszej połowie 2019 r. 52 proc. wszystkich sprzedanych na Starym Kontynencie aut tego producenta miało pod maską układ hybrydowy. Z uwagi na zainteresowanie Toyota systematycznie zwiększa produkcję komponentów do aut z takim napędem. W efekcie w 2021 r. polska fabryka Toyoty podwoi produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych wraz z planowanym uruchomieniem nowej przekładni współpracującej z silnikiem o pojemności 1,5 l. Projekt stanowi uzupełnienie i rozszerzenie produkcji przekładni e-CVT współpracującej z silnikiem 1,8 l uruchomionej w listopadzie 2018 r. Razem z pozostałymi obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu- Laskowicach wzrośnie do blisko 5 mld zł, z czego 1,35 mld zł zostanie przeznaczone na uruchomienie produkcji podzespołów hybryd. Wzrośnie też zatrudnienie — do 2,5 tys. osób.

Poziom oraz zakres inwestycji czyni Toyotę głównym graczem obszaru nowych technologii europejskiej motoryzacji. Praktycznie każda produkowana w najbliższych latach w Europie hybrydowa toyota będzie dysponować napędem pochodzącym z polskich fabryk — mówi Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.

Eiji Takeichi, prezes TMMP, dodaje, że Toyota przechodzi obecnie okres dynamicznej transformacji związanej ze zmianą profilu produkcji.

— Odchodzimy od napędów konwencjonalnych na rzecz niskoemisyjnych napędów hybrydowych, w tym produkcji silników elektrycznych do samochodów Toyoty montowanych i sprzedawanych w Europie — wyjaśnia Eiji Takeichi.

TMMP składa się z dwóch fabryk na Dolnym Śląsku. W Wałbrzychu obok przekładni do napędów hybrydowych 1,8 (175 tys. rocznie) produkowane są także 1-litrowe silniki benzynowe (258 tys.) i manualneoraz półautomatyczne skrzynie biegów (633 tys.). W Jelczu- Laskowicach obok silnika 2,0, którego produkcja została dziś uruchomiona, powstaje również silnik benzynowy 1,5 l. Po uruchomieniu nowej linii możliwości produkcyjne jelczańskiego zakładu wzrosły do 309 tys. komponentów rocznie. Części produkowane przez TMMP trafiają nie tylko do samochodów Toyoty, ale także Grupy PSA oraz Lotusa, produkowanych m.in. w fabrykach w Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji, Rosji, Czechach, RPA i Japonii.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy