Rośnie popyt na usługi specjalne

Dorota Kaczyńska
10-04-2003, 00:00

Oferty specjalistyczne uzupełniają standardowe usługi firm kurierskich. Dzięki nim operator może zrealizować każde, nawet najbardziej skomplikowane zlecenie przewozu towarów — a tego właśnie wymagają klienci.

W sektorze usług kurierskich coraz większą rolę odgrywają tzw. oferty specjalne. Jak twierdzą przedstawiciele tej branży, liczba zleceń na nietypowe przewozy stale rośnie, mimo że zwykle są one droższe od zwykłych usług.

— To zapotrzebowanie wynika z przepisów prawa, które dokładnie precyzuje sposób transportu i magazynowania, np. towarów łatwo psujących się, niebezpiecznych czy też części zamiennych. Tak więc popyt na takie usługi rośnie w miarę wzrostu potrzeb klientów, podyktowanego nowymi wymogami prawnymi, a także w miarę wdrażania specyficznych rozwiązań usprawniających łańcuchy dostaw — mówi Tomasz Buraś, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Express.

Wymagania firm, które na zasadzie outsourcingu korzystają z usług operatorów logistycznych, ulegają zmianom. Zdaniem Krzysztofa Zdziarskiego, dyrektora generalnego UPS, z tego powodu operatorzy logistyczni powinni rozbudowywać oferty, aby były one w stanie zaspokoić wszelkie wymagania klientów.

— Nie wystarcza już oferta kilku produktów specjalistycznych, skierowanych do wąskiej grupy odbiorców. Propozycja powinna zawierać pełen wachlarz możliwości i opcji, z których może korzystać klient — przekonuje Krzysztof Zdziarski.

Specjalizacja kurierów polega na świadczeniu usług niepowtarzalnych lub wykonywanych przez bardzo wąską grupę firm.

— W naszym przypadku są to np. przesyłki w suchym lodzie, zawierające szybko psujące się próbki krwi i tkanek do badań. Przewozimy je do laboratoriów zlokalizowanych na całym świecie, zaś czas, który mamy do dyspozycji, to maksymalnie 48 godzin od chwili odebrania od nadawcy — opowiada Robert Mianowski, dyrektor generalny w TNT Express.

Specjalizacja staje się coraz ważniejszym elementem strategii przedsiębiorstw kurierskich, chociaż dla dużych firm tego rodzaju zlecenia zawsze będą tylko uzupełnieniem ich podstawowej oferty.

— Podmioty decydujące się na świadczenie usług specjalistycznych wypełniają nisze rynkowe, lecz nie zdobywają w ten sposób znaczącego udziału w rynku TSL. Jeśli chodzi o dużych operatorów logistycznych, możemy spodziewać się tworzenia wydzielonych jednostek zajmujących się usługami specjalistycznymi. Nie jest i nie będzie to jednak ich dominująca działalność — twierdzi Tomasz Buraś.

Doświadczenia rynku Europy Zachodniej dowodzą, że największe szanse na zdobycie znaczącej pozycji wśród firm kurierskich mają te podmioty, które stworzą klientom możliwość wyboru z szerokiego wachlarza usług.

W przypadku dużych firm kurierskich możliwość oferowania usług niszowych jest znacznie większa. Koszty jednostkowe takich produktów, choćby z racji ogólnej skali działalności są w ich przypadku niższe. Dzięki zdecydowanie większym możliwościom operacyjnym łatwiej im również trafić do szerszego grona odbiorców.

— Oferty specjalne są dla nas ważnym źródłem przychodów i stanowią obecnie prawie 10 proc. sprzedaży naszych usług w Polsce. Przy tym popyt na nie z roku na rok wzrasta o kilkanaście procent, mimo że są one przeciętnie o 30-40 proc. droższe od standardowych. Powód jest oczywisty: do przewozu przesyłek standardowych używamy istniejącego systemu operacyjnego, działającego w określonych ramach czasowych. Im większa liczba przesyłek, tym niższy koszt jednostkowy ich obsługi. W przypadku przesyłek niestandardowych za każdym razem usługa jest kreowana dla pojedynczej przesyłki i najczęściej tylko dla niej — wyjaśnia Robert Mianowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Rośnie popyt na usługi specjalne