Ten rok może być dla branży RTV i AGD punktem zwrotnym – prognozują analitycy PMR Market Experts by Hume's. Po pandemicznych wzrostach i korekcie wywołanej inflacją rok 2024 przyniósł stagnację. Choć aż 84 proc. Polaków kupiło produkty z kategorii RTV, AGD lub elektroniki użytkowej, to konsumenci podejmowali decyzje ostrożnie, zwracając szczególną uwagę na parametry techniczne i cenę produktów. W efekcie wartość rynku wzrosła symbolicznie – o 0,3 proc., do 44 mld zł.
Na tym tle RTV Euro AGD wyraźnie się wyróżnia. W zeszłym roku sieć zwiększyła sprzedaż o ponad 5 proc., do 11,2 mld zł. Zysk netto spadł jednak o ponad 60 proc., do 21,8 mln zł.
– Rynek się ustabilizował, ale klienci nadal kupują. Wzrosty notują m.in. smartfony i drobne AGD. Rośnie zainteresowanie naszymi markami własnymi zarówno w segmencie budżetowym, jak i premium – mówi Bożena Potapczuk, dyrektor operacyjna RTV Euro AGD.
Menedżerka wskazuje, że oprócz standardowej oferty sieć rozwija również usługi dodatkowe, takie jak raty, leasing, wniesienie i montaż kupionych produktów czy przedłużona gwarancja.
W tym roku sieć planuje inwestycje przede wszystkim w logistykę, technologie i salony sprzedaży.
— Intensywnie rozwijamy kanał e-commerce, inwestując w technologię, UX, czyli wygodę i intuicyjność korzystania z naszych serwisów online, a także w rozwiązania omnichannelowe i modernizację sklepów. Dobrym przykładem jest przebudowa placówki w warszawskim centrum handlowym Westfield Arkadia. Pracujemy też nad zupełnie nowym formatem sklepu, który umożliwi nam dalszy, jeszcze bardziej dynamiczny rozwój. Chcemy, aby nasze sklepy jeszcze lepiej odpowiadały na lokalne potrzeby i oferowały najwyższy standard doradztwa — zapowiada dyrektor operacyjna RTV Euro AGD.
Spółka rozwija także zaplecze operacyjne – automatyzuje procesy, poprawia zarządzanie zapasami i wdraża narzędzia do personalizacji oferty. Ma to podnieść efektywność i umożliwić dalszy wzrost bez potrzeby nadmiernej rozbudowy zaplecza magazynowego.
Firma odczuwa coraz silniejszą presję cenową i rosnącą konkurencję – zarówno ze strony specjalistycznych sieci, jak Media Expert, który rozbudował już sieć do ponad 600 sklepów, czy MediaMarkt z około 80 placówkami. Niemiecki właściciel tej ostatniej – grupa Ceconomy – prowadzi zaawansowane rozmowy z chińskim JD.com, który może przejąć nad nią kontrolę. Na rynku aktywny jest też Neonet z około 200 lokalizacjami, który niedawno trafił w ręce bardzo silnego w internecie X-komu, właściciela 26 salonów stacjonarnych.
Na rynku coraz śmielej poczynają sobie także dyskonty, które rozbudowują ofertę małego AGD – według danych PMR Market Experts by Hume’s już 15 proc. konsumentów kupuje takie produkty właśnie w tego typu sklepach. Rośnie też sprzedaż elektroniki na platformach e-commerce, na czele z Allegro.
W odpowiedzi na te zmiany dominującym trendem staje się dywersyfikacja kanałów sprzedaży i rozwój rozwiązań omnichannel, łączących sprzedaż stacjonarną, online oraz social commerce.
W 2025 r. analitycy oczekują, że sieci specjalistyczne utrzymają dominującą pozycję – według PMR w 2024 r. odpowiadały one za 47 proc. wartości sprzedaży całej kategorii – ale coraz większy udział w rynku osiągać będą także nowoczesne sklepy internetowe, oferujące zaawansowaną personalizację, usługi BNPL (kup teraz, zapłać później) czy wsparcie AI w obsłudze klienta.
— Naszą przewagą jest połączenie sieci 346 sklepów, zlokalizowanych głównie w parkach i centrach handlowych, z kanałem e-commerce wspieranym przez centrum obsługi klienta. Umożliwiamy swobodę wyboru, łatwość porównania ofert oraz możliwość płynnego
przechodzenia między kanałami — podkreśla Bożena Potapczuk.
RTV Euro AGD zatrudnia kilka tysięcy pracowników. Wśród największych wyzwań HR-owych wymienia pozyskiwanie i utrzymanie specjalistów od e-commerce, analityki danych i logistyki.
— To kompetencje, które dziś decydują o przewadze konkurencyjnej. Dlatego inwestujemy w rozwój zespołów i ścieżki kariery. Średni staż pracy w naszej kadrze zarządzającej to 12 lat. Zaangażowany zespół to fundament naszej przewagi konkurencyjnej — zaznacza Bożena Potapczuk.
