Czytasz dzięki

Ruch samolotowy zamarł na kilka tygodni

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Linie lotnicze chorują na koronawirusa. Sprzedaż biletów spadła nawet o 80 proc. Dobra wiadomość — choroba mija.

Sprzedaż eSky.pl, firmy dystrybuującej bilety lotnicze, ale także miejsca hotelowe i ubezpieczenia, która ma lokalne spółki w trzech krajach, ale działa w ponad 50, spadła w marcu w porównaniu z lutym o 15 proc. Przyczyną jest koronawirus i strach przed podróżowaniem.

Sprzedaż eSky.pl, którego wiceprezesem jest Łukasz Neska, spadła w lutym o 15 proc. w porównaniu do marca. To niewiele, zważywszy, że sprzedaż biletów lotniczych, które portal sprzedaje, była w Chinach o 80 proc. mniejsza.
Zobacz więcej

Sprzedaż eSky.pl, którego wiceprezesem jest Łukasz Neska, spadła w lutym o 15 proc. w porównaniu do marca. To niewiele, zważywszy, że sprzedaż biletów lotniczych, które portal sprzedaje, była w Chinach o 80 proc. mniejsza. Fot. Marek Wiśniewski

Kto panikuje

W Europie największą panikę odnotowano we Włoszech.

— Gdy pojawiło się ognisko koronawirusa, zaobserwowaliśmy bardzo duży wzrost wylotów z Włoch. Byli to turyści i obcokrajowcy pracujący w tym kraju, również z Polski. W przypadku Polski liczba wylotów urosła o 100 proc., a były kraje z jeszcze wyższym wzrostem. Natomiast w drugą stronę zainteresowania nie było. Łącznie ruch spadł o 80 proc. — informuje Łukasz Neska, wiceprezes eSky’a.

W Niemczech firma też obserwuje spadek popytu, ale nie tak duży jak w Polsce, gdzie wyniósł 30 proc. W Ameryce Południowej, gdzie również działa, klienci zachowują się inaczej niż w Europie.

— W Ekwadorze czy Chile liczba przypadków zachorowań na koronawirusa jest na podobnym poziomie jak w Polsce, mimo że jest tam dwukrotnie mniej mieszkańców. Nie ma jednak paniki i ograniczania podróży — twierdzi wiceprezes eSky’a.

Przewiduje, że o ile uda się opanować rozprzestrzenianie choroby, to schemat we Włoszech powinien być podobny jak w Chinach. — Gdy w połowie stycznia pojawiło się pierwsze ognisko koronawirusa, popyt na kierunkach chińskich spadł o 80 proc. Dopiero w ubiegłym tygodniu, czyli po 7-8 tygodniach, ruch zaczął się odradzać — mówi Łukasz Neska.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Walczą o płynność

Linie lotnicze na świecie — wzorem linii chińskich i nowozelandzkich, które pierwsze miały kłopoty związane z koronawirusem — wprowadzają promocje oraz możliwość zmiany daty i kierunku podróży w przypadku odwołania trasy.

— W liniach rejsowych ceny spadły z tygodnia na tydzień o nawet 30 proc. Tanie linie nie mają aż takich możliwości cięć. Niektórzy pasażerowie chcą skorzystać z taniej oferty i zaczynają kupować wyjazdy z dużym wyprzedzeniem — na czerwiec, wakacje i jesień — mówi wiceprezes eSky’a. Powrót do kupowania biletów przebiega inaczej w każdym kraju.

— Niektóre narody są bardziej odważne, inne bardziej zachowawcze. Polacy należą do tej drugiej grupy, natomiast mieszkańcy Bałkanów korzystają z promocji i widać wzrost popytu na bilety lotnicze z dużym wyprzedzeniem — twierdzi Łukasz Neska.

To będzie najtrudniejszy w historii rok dla linii lotniczych. IATA szacuje, że przychody, które w ubiegłym roku wyniosły 838 mld USD, będą przez epidemię niższe o 63-113 mld USD.

— Z dużym prawdopodobieństwem będzie kilka bankructw. Już upadła brytyjska Fly Bee, która znajdowała się w nie najlepszej sytuacji finansowej, a koronawirus przyspieszył jej klęskę. Linie lotnicze ratują się i próbują zachować płynność, obniżając ceny. Najbardziej szkodzi im strach w przemieszczaniu się — mówi Łukasz Neska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane