Właśnie wystartował serwis biura.info obejmujący 32 miasta i ponad 2 tys. budynków z powierzchnią biurową w Polsce. Działa jak „biurowy Airbnb” łącząc potencjalnego najemcę z właścicielem budynku biurowego. Platformę przygotowała firma REDD, dostawca danych o nieruchomościach komercyjnych.

Obecnie chcąc wynająć biuro potencjalni najemcy przeszukują liczne serwisy z ogłoszeniami i kontaktują się agencjami, które pośredniczą na rynku najmu powierzchni nieruchomości komercyjnych. Także właściciele poszukując najemców korzystają z pośrednictwa agencji.
Właściciel w świetle reflektorów
Serwis biura.info ma zmienić tę sytuację. Jak informuje REDD, platforma powstawała we współpracy z właścicielami inwestycji biurowych z całej Polski. Zamierza już na etapie poszukiwania powierzchni biurowych przez najemców budować ich silne relacje z właścicielami budynków.
Twórcy platformy przeprowadzili badanie na wybranej grupie najemców, z którego wynikało, że aż 73 proc. tej grupy nie wie, kto jest właścicielem budynku, w którym wynajmują biuro. Nowa platforma ma wspierać i kształtować szerszą rozpoznawalność właścicieli oraz wzmacniać ich pozycję na rynku nieruchomości komercyjnych.
– Zbudowaliśmy ekosystem, w którym budynki biurowe są zawsze na pierwszym miejscu. W żadnym innym miejscu właściciel nie jest gwiazdą w świetle reflektorów – mówi Tomasz Ogrodzki, prezes zarządu w REDD.
Twórcy platformy podkreślają kompleksowość informacji dostarczanych potencjalnym najemcom. Karta budynku zawiera profesjonalne zdjęcia, wirtualne spacery, prezentacje wideo czy rzuty pięter. Dodatkowo znajdują się tam informacje o udogodnieniach – czy w pobliżu znajdują się przystanki, stacje metra, Veturillo, restauracje, sklepy czy paczkomaty.
Konkurencja dla agencji…
Zdaniem Piotra Smagały, dyrektora zarządzającego w REDD, udostępnienie platformy do bezpośrednich kontaktów poszukujących biura do wynajęcia z właścicielami powierzchni biurowych stwarza też nowe perspektywy negocjacyjne np. stawki za najem. W pierwszym etapie działalności biuro.info REDD liczy zwłaszcza na małych najemców, zainteresowanych powierzchniami 100-500 m kw.
– U jednego z wynajmujących tego typu powierzchnie stanowią aż jedną czwartą pustostanu – mówi Piotr Smagała.
Zdaniem jednego z właścicieli powierzchni biurowych, który pragnie zachować anonimowość, nie wszyscy jednak właściciele biurowców chętnie udostępnią publicznie dane o posiadanych w swoich aktywach pustostanach, więc z tego powodu nie będą chcieli korzystać z ogólnodostępnej platformy internetowej. Również duże międzynarodowe fundusze wynajmujące duże powierzchnie na wiele lat będą pewnie wolały korzystać z usług agencji, bo dzięki nim nie muszą zatrudniać w każdym kraju własnych licznych zespołów specjalistów.
… czy dla coworkingów?
Jacek Tokarski, partner w firmie doradczej Hotel Professionals, ekspert z segmentu nieruchomości hotelowych, widzi potencjał nowej platformy głównie przy wynajmie małych powierzchni. Nie wpłynie ona raczej na tradycyjny wynajem biurowy. Podkreśla, że Airbnb również sprawdza się głównie w lokalach rozproszonych.
– Platforma biurowa raczej mogłaby być konkurencją dla operatorów coworkingów i biur serwisowanych ujawniając alternatywne powierzchnie, które również mogłyby być wynajęte od ręki i na krótszy termin. Podobnie było w przypadku platformy Airbnb – okazała się ona konkurencją głównie nie dla hoteli, ale dla apartamentowców, które kierowały ofertę do tej samej grupy turystów, co prywatne mieszkania przystosowane do najmu krótkoterminowego - mówi Jacek Tokarski.
Według Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych obecnie w Polsce mamy ponad 12 mln m kw. powierzchni biurowej, z czego prawie 6 mln znajduje się w Warszawie, a ponad 6,1 mln m kw. w ośmiu pozostałych największych miastach.
Między transakcją najmu długoterminowego dużych powierzchni biurowych dla korporacji a rezerwacją noclegu dla klienta indywidualnego istnieje olbrzymia różnica. W przypadku biur umowy są skomplikowane, negocjuje się je przez wiele miesięcy. Przy takich transakcjach doradztwo jest wręcz niezbędne i pojawienie się platformy internetowej nie zmniejszy zapotrzebowania na usługi agencji takich jak nasza. Natomiast w przypadku powierzchni elastycznych – biur serwisowanych i coworkingowych – istnieją już serwisy łączące najemców z operatorami i Savills też uruchamia w Polsce taką platformę.