RUSZYŁY DOMEXPO, TAROPAK I REKLAMA
Organizowane przez MTP targi cieszą się zmiennym powodzeniem
PRZEMYSŁ: Targi w Polsce stały się już przemysłem. Każdego roku w całym kraju organizuje się 400 imprez różnego typu, w których uczestniczy około 45 tys. wystawców. Z 21 miejscowości targowych — Poznań pozostaje na pierwszym miejscu. Na zdjęciu Grzegorz Turkiewicz, wiceprezes MTP. fot. PD
Podczas rozpoczynających się dzisiaj trzech imprez targowych organizowanych przez MTP tylko Taropak i Reklama mogą pochwalić się wzrostem liczby wystawców. W tegorocznej edycji Dom- expo bierze udział o 91 wystawców mniej niż w roku ubiegłym.
Dzisiaj na terenach wystawienniczych MTP rozpoczynają się cztery imprezy targowe: Taropak, Reklama, Domexpo i Sawo. Trzy pierwsze organizowane są przez poznańską firmę.
Taropak największy
Spośród trzech wymienionych imprez MTP Taropak jest największą. W targach uczestniczy 759 wystawców z 27 państw, czyli o 21 więcej niż w 1999 roku. 509 uczestników przyjechało z Polski, a 250 to goście zagraniczni — głównie z Niemiec, Włoch i Francji.
— W Polsce przemysł opakowaniowy jest jedną z lepiej prosperujących gałęzi gospodarki. Jego zyskowność wynosi 9 proc., a obroty stanowią 2 proc. PKB. W ciągu najbliższych pięciu lat spodziewany jest dalszy wzrost obrotów tej branży, o 4-5 punktów proc. — mówi Grzegorz Turkiewicz, wiceprezes MTP.
W porównaniu z rokiem poprzednim nieznacznie zmniejszyła się liczba wynajętej przez wystawców powierzchni. W tym roku zajęli oni 19 tys. mkw., podczas gdy w roku ubiegłym 20 tys. mkw. łącznie.
Za wynajęcie 1 mkw. powierzchni w hali na parterze wystawcy zapłacili 95 USD (około 408 zł). Powierzchnia otwarta kosztowała 50 USD (215 zł.)
Reklama rośnie
W tegorocznej edycji Reklamy obecnych jest 344 wystawców z 12 państw, czyli o 8 proc. więcej niż w roku ubiegłym, kiedy w imprezie udział wzięło 310 wystawców. O 9,5 proc. wzrosła też wielkość wynajętej powierzchni. Z 5,3 tys. mkw. w 1999 r. do 6 tys. mkw. obecnie.
— Średnie roczne tempo wzrostu polskiego rynku reklamy prasowej w latach 1994-98 wynosiło 34 proc. Prognozy na rok bieżący też zakładają 22-24-proc. wzrost. Wzrosły też wydatki poniesione przez firmy — mówi Bogusław Zalewski, prezes MTP.
Za mkw. powierzchni wystawcy płacą 80 USD (344 zł.) Większość (325) wystawców to firmy polskie. Targom towarzyszy IX Kongres Reklamy Polskiej.
Domexpo traci
W stosunku do 1999 roku popularność Domexpo znacznie spadła. Rok temu zaprezentowało się 415 wystawców, a ekspozycja targowa zajęła ponad 12 tys. mkw. Teraz do Poznania przyjechało 324 wystawców z 18 państw, w tym 274 — z Polski. Ekspozycja zajęła 8,4 tys. mkw. (7,6 tys. mkw. zostało wynajęte przez firmy krajowe.)
— W tym roku w targach nie biorą udziału m.in. Amica i Whirpool. Rezygnację tłumaczą zmianą formy promocji swoich produktów. Sprzęt AGD sprzedawany jest poprzez zorganizowaną sieć sklepów firmowych. Na spadek liczby wystawców wpłynęła też nie najlepsza sytuacja rynkowa tej branży — mówi Zofia Strzyż, kierownik ds. promocji i reklamy MTP. Jeden mkw. powierzchni na Domexpo kosztuje 80 USD, czyli około 344 zł.