Ryanair otwiera centrum szkoleniowe w Krakowie

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-09-30 11:52

Największy przewoźnik w Europie inwestuje w Krakowie 130 mln EUR. Nowe centrum szkoleniowe, pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej, ma kształcić setki pilotów, stewardów i inżynierów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kogo będzie szkolić ośrodek Ryanaira
  • jaki był koszt inwestycji
  • ile nowych tras przewoźnik otworzy tej zimy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Irlandzki niskokosztowiec po raz kolejny wzmocnił swoją obecność na polskim niebie. We wtorek 30 września oficjalnie otworzył Centrum Szkoleniowe Załóg Lotniczych Boeing 737 Gamechanger w sąsiedztwie Portu Lotniczego Kraków-Balice. Inwestycja o wartości ok. 130 mln EUR ma zapewnić 150 miejsc pracy. To jeden z siedmiu takich ośrodków w Europie

Ośrodek już działa i skupi się na rozwoju kompetencji załóg lotniczych z całego świata. Docelowo będzie się w nim szkolić 500 pilotów, członków personelu pokładowego oraz inżynierów.

Znajdują się tu pierwsze symulatory Boeing 737-8200 Gamechanger oraz specjalistyczny kadłub treningowy. Obecnie w krakowskim centrum szkoleniowym funkcjonują dwa symulatory hydrauliczne. Już w grudniu zostaną dodane kolejne dwa systemy, co zakończy pierwszy etap projektu. Docelowo będzie ich osiem plus dwa stacjonarne.

– Ta inwestycja o wartości 130 mln EUR realizowana jest w roku, w którym Ryanair obchodzi 20-lecie swojej obecności w Krakowie. Od pierwszego lotu w październiku 2005 r. staliśmy się największą linią lotniczą w Polsce, bazując łącznie 44 samoloty. W tym czasie Kraków wyrósł na jeden z najważniejszych ośrodków lotniczych w Europie i największą naszą bazę w Polsce – powiedział na konferencji prasowej Michael O’Leary, prezes Ryanaira.

Dla lotniska w Balicach to ważna inwestycja – na jego terenie na stałe stacjonuje 12 maszyn irlandzkiego przewoźnika. Ryanair podaje, że w ubiegłym roku przewiózł aż 19 mln podróżnych z Polski, a 7 mln z Krakowa. Obecnie linia oferuje 65 połączeń z krajowych portów lotniczych, a zimą planuje otwarcie sześciu kolejnych tras - do Aberdeen (Szkocja), Faro (Portugalia), Pescary i Lamezii (Włochy), Sofii i Baneasy (Bułgaria).

- Cieszy nas, że Ryanair postawił właśnie na nasze lotnisko, który odpowiada za połowę ruchu lotniczego w Balicach. To zdecydowanie jest nasz największy przewoźnik i największy partner. Wierzymy, że liczba stałych samolotów przewoźnika się u nas jeszcze się powiększy - mówi Łukasz Strutyński, prezes Portu Lotniczego Kraków-Balice, dodając, że dla krakowskiego lotniska to kolejny impuls do dalszego rozwoju.

Port w Balicach boryka się problem małej przepustowości. Prognozy ruchu pasażerskiego na lotnisku w Balicach na ten rok mówią o 13 mln pasażerów, a w 2024 r. było ponad 11 mln pasażerów.

Dwa tygodnie temu zarząd spółki ogłosił przetarg na rozbudowę terminala, który ma zwiększyć przepustowość lotniska do 19 mln pasażerów rocznie. Inwestycja ma ruszyć 2029 r., a prace zakończyć się w trzy lata później.