Rynek leasingu wzrósł o 23 proc.

opublikowano: 24-04-2016, 22:00

Pojazdy osobowe, dostawcze i transportu ciężkiego są w tym roku najczęściej finansowane przez firmy leasingowe.

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu. W pierwszym kwartale w ten sposób sfinansowano inwestycje o łącznej wartości 13 mld zł. To oznacza wzrost wartości nowych kontraktów o 23 proc. w skali roku — podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL), członek Konfederacji Lewiatan. Firmy leasingowe odnotowały bardzo dobre wyniki, finansując pojazdy i środki transportu ciężkiego, co w strukturze przedmiotów leasingu stanowiło 75 proc. inwestycji. Ich wzrost był największy w transporcie ciężkim, wyniósł 52,3 proc. Na liście aktywów znalazły się samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy, samoloty, statki oraz sprzęt kolejowy. Łączna wartość ich finansowania sięgnęła w pierwszych trzech miesiącach roku 4,3 mld zł, a udział w rynku tego segmentu — 33,4 proc. Wśród nowych kontraktów największą wartość stanowiły leasingowane pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony (5,3 mld zł). W tym przypadku odnotowano wysoką dynamikę — 33,6 proc. Wartość nowych kontraktów w tym segmencie była nawetwyższa od osiągniętej w I kwartale 2014 r., kiedy na rynek istotny wpływ miały ulgi na samochody z tzw. kratką. Obecnie auta osobowe, dostawcze i ciężarówki do 3,5 tony w strukturze finansowania przedmiotów stanowią 41,4 proc. Ujemne wyniki odnotowano w finansowaniu maszyn i urządzeń (łącznie z IT) — spadek, spowodowany głównie niższym niż w ubiegłym roku finansowaniem maszyn rolniczych i budowlanych, wyniósł 8,8 proc. Nowe kontrakty osiągnęły jednak łączną wartość 3,1 mld zł, co oznacza, że maszyny mają 24-procentowy udział w strukturze przedmiotowej rynku.

— Przy doniesieniach o spadku produkcji przemysłowej znaczący spadek w finansowaniu maszyn i urządzeń może sygnalizować ochłodzenie apetytu inwestycyjnego przedsiębiorstw — ocenia Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZLP.

Według badania koniunktury, przeprowadzonego przez ZPL wśród osób odpowiedzialnych ze sprzedaż w firmach leasingowych, w II kwartale 2016 r. oczekiwana jest poprawa aktywności sprzedażowej. Firmy spodziewają się też wyższego poziomu finansowania transportu ciężkiego oraz pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych. © Ⓟ

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane