Czytasz dzięki

Rynek przyspieszył w UE, w Polsce zwolnił

opublikowano: 26-01-2020, 22:00

W minionym roku wzrosło w Europie zapotrzebowanie na auta użytkowe, głównie dostawczaki. Bez udziału Polski.

W 2019 r. na terenie UE zarejestrowano blisko 2,55 mln nowych samochodów użytkowych, o 2,5 proc. więcej niż w rok wcześniej. Tym samym 2019 był już siódmym rokiem z kolei, w którym ten segment rynku motoryzacyjnego zanotował wzrost. Każdy z głównych rynków zakończył rok pozytywną notą: Niemcy (+ 6,1 proc.), Francja (+4,3 proc.), Wielka Brytania (+3,0 proc), Włochy (+1,9 proc.) i Hiszpania (+0,3 proc.). Największy wzrost zanotowano na Cyprze (prawie 24 proc.) — nabywców znalazło tam 2,4 tys. pojazdów użytkowych.

W Polsce zarejestrowano w 2019 r. niespełna 100,7 tys. takich aut, co oznacza spadek o 0,7 proc. Najostrzejsze hamowanie segment użytkowy zaliczył na Słowacji — zarejestrowano tam ich 12,3 tys., o niemal 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Wzrost europejskiego zapotrzebowania na samochody użytkowe to niemal w całości zasługa najlżejszej kategorii tego segmentu — aut dostawczych o dmc do 3,5 t. W ubiegłym roku liczba rejestracji takich aut w UE wyniosła 2,1 mln (wzrost o 2,8 proc. r/r). Wszystkie pięć dużych rynków odnotowało wzrost, a szczególnie duży wkład miały Niemcy (+6,9 proc.) i Francja (+4,5 proc.). Również w Polsce auta z tego segmentu sprzedawały się lepiej. Rynek dostawczaków urósł o 1,5 proc. — zarejestrowano 69,9 tys. aut. Systematycznie spada natomiast popyt w najcięższym z segmentów (dmc pow. 16 t). Tylko w grudniu 2019 r. europejskie wyniki tym segmencie były o 13,6 proc. (r/r) niższe. Grudzień był szóstym z kolei miesiącem spadków. Główny powód to wprowadzenie obowiązkowych nowych, czyli cyfrowych, tachografów od 15 czerwca 2019 r.

W rezultacie główne rynki UE radziły sobie gorzej niż przed rokiem. W ostatnim miesiącu roku Niemcy, Wielka Brytania i Francja odnotowały dwucyfrowy spadek (odpowiednio: -20,4 proc., -15,4 proc. i -11,9 proc.). W całym roku rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych w UE pozostają na podobnym poziomie jak w 2018 r. Liczba 312,7 tys. rejestracji oznacza wzrost o 0,1 proc. Do tej symbolicznej zwyżki nie przyczyniły się jednak zakupy polskich przewoźników. W minionym roku zarejestrowali 25,4 tys. pojazdów, o 7,4 proc. mniej niż w 2018 r. Niewielki, niespełna 1-procentowy wzrost zaliczył segment aut ciężarowych o dmc pow. 3,5 t.

W UE zarejestrowano 388,3 tys. takich aut. Polski rynek zanotował ponad 5-procentowy spadek — wydano dla tablice dla 28,3 tys. pojazdów. W segmencie autobusów w UE zarejestrowano ich 42,8 tys., o 1,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Do wzrostu również nie przyczyniły się wyniki nad Wisłą — zarejestrowano u nas niespełna 2,5 tys. autobusów, 8 proc. mniej niż w 2018 r.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane