17,6 mld zł, czyli o 5,3 proc. więcej niż rok wcześniej ― tyle od stycznia do marca 2021 r. wydali na ubezpieczenia Polacy według najnowszych danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Suma składek z ubezpieczeń na życie wyniosła ponad 5,6 mld zł (wzrost o 6,56 proc.r/r ), a majątkowych ― 12 mld zł (wzrost o 4,81 proc. r/r). Zakłady wypłaciły 10,2 mld zł odszkodowań i świadczeń ― w tym aż 4,8 mld zł z ubezpieczeń na życie i 3,8 mld zł z komunikacyjnych. 1,6 mld zł dotyczy pozostałych polis.

Co słychać w życiu…
Segment polis życiowych na początku roku był w cieniu COVID-19. Aż o 28 proc. r/r wzrosły wypłaty z ubezpieczeń ochronnych.
„Dane pokazują tragiczne skutki pandemii. Wyższą śmiertelność obserwowaliśmy już od listopada 2020 r., natomiast w I kwartale 2021 r. dotyczyła ona także młodszych grup wiekowych” – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU cytowany w komunikacie.
Z drugiej strony pandemia pozytywnie wpłynęła na sprzedaż ubezpieczeń na życie. Towarzystwa zaraportowały większe zainteresowanie polisami ochronnymi – składka wzrosła r/r o 8,6 proc. do 2,2 mld zł. Chętniej sięgaliśmy również po polisy o charakterze oszczędnościowym i inwestycyjnym – wydaliśmy na nie 1,6 mld zł, czyli 6 proc. więcej niż rok wcześniej.
… i w majątku
Największy udział w rynku majątkowym mają polisy komunikacyjne. Średnia stawka obowiązkowego ubezpieczenia w I kw. 2021 r. wyniosła 496 zł, czyli o 11,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie niemal o tyle samo wzrosła rok do roku średnia wartość szkody – jej koszt wyniósł 8035 zł. Branża boryka się z rentownością tej części biznesu ubezpieczeniowego, na co uwagę zwrócił nadzorca, który sugerował zmianę polityki cenowej. Podobnie zaleca towarzystwom także prezes PIU.
„Ubezpieczyciele powinni konkurować przede wszystkim jakością obsługi, np. poprzez uczestnictwo w systemie bezpośredniej likwidacji szkód. Zbyt duży spadek stawek prowadzi do tego, z czym mieliśmy do czynienia kilka lat temu – wojna cenowa na rynku OC skończyła się znacznymi podwyżkami cen, co wzbudziło zrozumiały sprzeciw społeczny. Obniżanie składek przy wzroście kosztów tylko pozornie jest korzystne dla kierowców. W długim okresie nie ma pozytywnego efektu ani dla branży, ani dla klientów” – ostrzega Jan Grzegorz Prądzyński.
Tyle odszkodowań i świadczeń w I kw. 20201 r. wypłacili ubezpieczyciele z OC komunikacyjnego. To o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej.
Tyle wyniosły odszkodowania wypłacone z autocasco, czyli o 2,4 proc. mniej niż w I kw. 2020 r.