Rynek utrzymuje wysoką dynamikę
Po podsumowaniu wyników sprzedaży aut w pierwszych czterech miesiącach 1999 r. można uznać, że Polska jest nadal jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków samochodowych w Europie. Stała się także areną zmagań o dominację między dwoma największymi producentami — Daewoo i Fiatem.
W pierwszych czterech miesiącach 1999 r. w Polsce sprzedano 201,3 tys. samochodów wszystkich marek, w tym samym czasie na terenie całej Europy prawie 5,5 mln aut. Polski rynek stanowi blisko 3,7 proc. rynku całej Europy.
Pojedynek trwa
Od dłuższego czasu trwa walka o dominację na polskim rynku motoryzacyjnym między Fiatem a Daewoo. Daewoo mimo krótkiej obecności na naszym rynku wygryzło już spory jego kawałek dla siebie. W 1999 roku Fiat sprzedał już ponad 59 tys. samochodów wobec 58 tys. w analogicznym okresie roku poprzedniego. Daewoo sprzedało odpowiednio 53,7 tys. i 50,4 tys. aut. Jak widać ta druga firma notuje bardziej dynamiczny przyrost sprzedaży. Walka między dwoma gigantami polskiego rynku motoryzacyjnego będzie trwała jeszcze długo, a może już zawsze. Każda z firm będzie dążyła do zajęcia pozycji lidera na rynku. Obecnie różnica pod względem ich udziału w sprzedaży nowych aut wynosi trochę ponad 2,5 proc. na korzyść Fiata, podczas gdy w zeszłym roku była blisko dwa razy większa.
Kompakty górą
Największy udział w rynku ma ciągle segment popularnych kompaktów. Wynika to z faktu, iż są to samochody dostępne pod względem cenowym dla najliczniejszej grupy nabywców, a także do przyjęcia jeśli chodzi o wielkość. Właśnie w tym segmencie rynku toczy się najzajadlejsza walka o klienta.
Zalicza się do niego zarówno Daewoo Lanos, jak i Fiat Siena/Palio Weekend.
Ponad połowę rynku stanowią hatchbaki (sumujac wersje trzy- i czterodrzwiowe). Wynika to z ich dużej przydatności zarówno do transportu ludzi, jak i bagażu. Drugą pozycję zajmują klasyczne, czterodrzwiowe sedany.
Na polskim rynku największym powodzeniem cieszą się samochody wyposażone w silniki benzynowe do 100 koni mechanicznych. Mają one ponad 85-procentowy udział w rynku. Wersje mocniejsze, jak również auta z silnikami diesla nie cieszą się zainteresowaniem. Bez wątpienia wynika to z wyższych kosztów zakupu tak wyposażonego pojazdu. Polacy coraz częściej kupują auta lepiej wyposażone, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa.
Krajowe w modzie
Ceny wahają się od 12 tys. zł za auta najmniejsze do prawie 600 tys. za sportowe mercedesy. Średnia cena samochodu na rynku wynosi prawie 40 tys. zł, co odpowiada cenie auta kompaktowego.
Najwiekszymi przebojami są auta produkowane w Polsce. Rok ten będzie na pewno ciekawy. Nie zaobserwujemy, co prawda, drastycznych wzrostów sprzedaży nowych samochodów, ale będziemy świadkami walki o klienta, zwłaszcza między gigantami.