Rynek za 9 mld zł

Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, przygotowała raport na temat dystrybucji chemii budowlanej w Polsce.

Analizowany rynek tworzą: kleje budowlane (14 proc.), masy podłogowe (8 proc.), gładzie i tynki cienkie (11 proc.), zaprawy i tynki grube (12 proc.), farby i lakiery (26 proc.), uszczelniacze budowlane (5 proc.), pozostałe wyroby (24 proc.). Na podstawie bezpośredniego badania firm handlowych, IBP Research diagnozuje, że rynek dystrybucji chemii budowlanej w roku 2016 osiągnął sprzedaż w wysokości prawie 9 mld zł. Na tę wartość składają się wszystkie wyroby chemii budowlanej sprzedawane przez pośredników handlowych. Jednocześnie część tych produktów trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowy miliard zł). Analitycy podają, że sprzedaż chemii budowlanej stanowi około 20 proc. rynku materiałów budowlanych ogółem.

Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper- i supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-16 udział hurtowni spadł o 20 proc., sklepów specjalistycznych pozostaje na stałym poziomie, natomiast udział hiper- i supermarketów wzrósł o 100 proc. Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami sprzedaży chemii budowlanej są Castorama i Leroy Merlin (prawie 60 proc. rynku), do OBI, Bricomarche i Mrówki należy ponad 30 proc., a pozostali sprzedają 10 proc. Z kolei wśród hurtowni ogólnobudowlanych zdecydowanie dominuje Grupa PSB (udział 20 proc.), po około 10 proc. rozprowadzają Grupa Handlo-Budowa i Sieć Budowlana.pl, a po 2-4 proc. sprzedają: SIG, 3W Dystrybucja Budowlana, AB Bechcicki, Grupa PHMB. Nabywcami są w 60 proc. wykonawcy budowlani, a pozostałej części inwestorzy. W zależności od typu produktów, struktury sprzedaży bywają jednak odmienne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Rynek za 9 mld zł