Skarbu Państwa. Zakłada on, że Prokuratoria ma pełnić funkcję zastępstwa procesowego, czyli reprezentowania Skarbu Państwa przed sądami tak w Polsce, jak i za granicą - podało Centrum Informacyjne Rządu we wtorkowym komunikacie.
"Działalność Prokuratorii powinna się przyczynić do umacniania praworządności i ograniczenia strat państwa w sferze finansów publicznych" - napisano w komunikacie CIR.
Do zadań Prokuratorii miałoby należeć opiniowanie aktów prawnych dotyczących praw i interesów Skarbu Państwa. Prokuratoria podlegałaby resortowi skarbu.
Prokuratoria Generalna, jako instytucja ochrony prawnej, będzie miała odrębny system szkolenia kadry pracowników mianowanych, którzy po odbyciu aplikacji i zdaniu egzaminu referendarskiego będą mogli kontynuować pracę w strukturach tej instytucji, na warunkach porównywalnych z pracą sędziów, prokuratorów, czy też pracowników Najwyższej Izby Kontroli.
Rządowy projekt ustawy o Prokuratorii Generalnej będzie trzecim projektem na ten temat trafiającym obecnie do parlamentu. Sejm już pracuje nad dwoma projektami poselskimi. Poprzednia ustawa o Prokuratorii została zawetowana przez prezydenta w 1999 r. z powodu wyposażenia Prokuratorii w funkcje kontrolne.
W połowie maja sejmowe komisje: Ustawodawcza i Skarbu Państwa skierowały do podkomisji nadzwyczajnej poselskie projekty ustawy o Prokuratorii Generalnej. Podkomisja nadzwyczajna będzie pracować nad dwoma poselskimi projektami ustaw o Prokuratorii Generalnej: zgłoszonym w połowie maja 2004 roku przez Ruch Katolicko-Narodowy, Ligę Polskich Rodzin i Porozumienie dla Polski oraz projektem autorstwa PSL.
W Polsce Prokuratoria o zakresie kompetencji podobnym jak w obecnym projekcie rządowym działała od 1919 r. do 1951 r.
Ustawa o Prokuratorii ma być kolejnym instrumentem zabezpieczania interesów Skarbu Państwa.
krf/ mskr/ akl/