Rząd wesprze polski biznes za granicą

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2011-11-08 00:00

Polacy podbijają świat i mają atuty. Nareszcie ich wysiłki docenił rząd. Agencja inwestycji będzie im pomagać

Polska jest na świecie raczej znana z przyciągania zagranicznych inwestycji niż z ekspansji na obcych rynkach. Ale to się powoli zmienia. W 2010 r. polskie firmy zainwestowały za granicą 4,1 mld EUR, zwiększając skumulowaną kwotę do 29,1 mld EUR. I rząd zauważył, że polskim firmom trzeba pomóc. — Rozpoczynamy pilotażowy program wsparcia polskich inwestycji za granicą. Zaczynamy od sześciu rynków: Czech, Niemiec, Ukrainy, Francji, Rosji i Wielkiej Brytanii. Na tych rynkach przygotujemy dla polskich firm pakiety informacyjne o możliwościach otrzymania pomocy publicznej, zapewnimy partnerów, którzy zajmą się obsługą firmy — to agencje — odpowiedniki PAIIZ lub organizacje samorządowe. Zapewnimy też interwencje u przedstawicieli zagranicznych rządów, jeśli będą potrzebne — zapowiada Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ). Przyznaje, że dotąd polskie firmy nie bardzo miały na kogo liczyć, mimo że od kilku lat przy ambasadach działają specjalnie dla biznesu powołane Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji. — Wydziały nie są wyspecjalizowane. My obsługujemy zagranicznych inwestorów w Polsce i wiemy, czego potrzebują polskie firmy za granicą. Polscy inwestorzy zasługują na wsparcie — uważa Sławomir Majman. Przedsiębiorcy podchodzą do informacji ostrożnie. — To ciekawa inicjatywa, jednakże wszystko będzie zależało od sprawności i skuteczności partnerów PAIIZ, w szczególności w krajach, które jedynie deklaratywnie wspierają inwestycje zagraniczne — komentuje Stanisław Waśko, wiceprezes Can-Packu, producenta puszek z fabrykami w Polsce, Indiach, Rosji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, Rumunii i na Ukrainie. Na razie pomoc agencji będzie dość symboliczna. Równie symboliczny jest budżet, którym PAIIZ będzie dysponować w tym roku. — W tym tygodniu powinniśmy otrzymać dotację na działania wspierające polskie inwestycje zagraniczne. Wyniesie ona 150 tys. zł — mówi prezes PAIIZ.

…a ja wiem

O tym, że polskim przedsiębiorcom potrzebne jest wsparcie, mówi się już od jakiegoś czasu m.in. we Wrocławiu. W ramach projektu Polscy Czempioni miasto zrzeszyło lokalne firmy z międzynarodowymi ambicjami i zamierza je wspierać. Prezydent Dutkiewicz zapowiedział, że wesprze inicjatywę 1 mln zł. — Bardzo się cieszymy, że rozpoczęła się dyskusja na temat wspierania polskich inwestycji zagranicznych na poziomie kraju — podkreśla Tomasz Gondek, wiceprezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, która prowadzi program Polscy Czempioni. Pomocne mają być m.in. badania dotyczące mocnych stron krajowych spółek. — Z prowadzonych przez nas badań, których wyniki opublikujemy na zbliżającej się konferencji we Wrocławiu, wynika, że polscy przedsiębiorcy oczekiwaliby większego wsparcia ze strony administracji. Tymczasem nasi urzędnicy i politycy wstydzą się promować polskie marki — mówi Mateusz Walewski z PwC. Z badania wynika ponadto, że polscy pionierzy nie boją się kryzysu. — Przede wszystkim dlatego, że większość polskich inwestycji trafia do krajów rozwijających się, czyli za naszą wschodnią granicę, i nowych członków UE. Tam kryzys będzie słabszy. Polskie firmy radzą sobie na tych rynkach lepiej od innych, bo nasi przedsiębiorcy bardzo dobrze potrafią zaadaptować się do zmieniającej się sytuacji rynkowej — w końcu Polska kilkanaście lat temu też była krajem transformacji. Z drugiej strony, nasi przedsiębiorcy sprzedają dużo towarów w Europie Zachodniej i tu liczą, że kryzys im pomoże. Ludzie będą szukać oszczędności i kupować tańsze, w tym polskie, produkty. A gdy przekonają się, że polskie towary są równie dobrej jakości co markowe, natomiast tańsze, już nie wrócą do tamtych — mówi Mateusz Walewski.

Zaproszenie

16 listopada we Wrocławiu odbędzie się konferencja „Ekspansja zagraniczna polskich firm w obliczu nowej fali kryzysu” organizowana przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i PwC. Podczas tego wydarzenia zaprezentowany zostanie raport PwC dotyczący szans rozwojowych i przewag konkurencyjnych polskich przedsiębiorstw. Członkowie programu Polscy Czempioni będą też mówić o receptach na globalny sukces czy strategiach ekspansji zagranicznej. Partnerem medialnym konferencji jest „PB”.