Rząd wypromuje 12 wybranych branż

Będzie 125 mln EUR na promocję polskich firm, które teraz zdecydują, w których krajach potrzebują pomocy.

Mamy informacje, w jaki sposób Ministerstwo Gospodarki (MG) będzie pomagać firmom zaistnieć na zagranicznych rynkach.

— Złożyliśmy do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wniosek dotyczący projektu promocji gospodarki na podstawie polskich marek produktowych — Marka Polskiej Gospodarki Brand, na który przeznaczymy 35 mln EUR. Gdy wniosek zostanie zatwierdzony, ogłosimy pierwsze przetargi, prawdopodobnie w grudniu — mówi Agnieszka Buła-Kopańska, dyrektor Departamentu Instrumentów Wsparcia w MG.

Resort planuje trzyletnie branżowe programy promocji dla wybranych sektorów, programy promocji na pozaeuropejskich rynkach perspektywicznych i promocję kraju podczas dużych przedsięwzięć. PARP wdroży Go to Brand, program z budżetem wysokości 90 mln EUR, w ramach którego przedsiębiorcy dostaną dofinansowanie m.in. udziału w targach. MG wybrało już branże, które zamierza wspierać. Teraz przeprowadzi konsultacje z przedsiębiorcami, aby doprecyzować zakres programów promocji i określić kraje, w których będą realizowane. Nie będą to jednak kraje UE. Z informacji „PB” wynika, że czeskie i niemieckie firmy miały pretensje, gdy ich polscy konkurenci promowali się za unijne pieniądze na imprezach targowych.

W porównaniu z dotychczasowym programem lista branż skróciła się o trzy pozycje. Wypadły przemysł obronny (poświęcony jest mu przyjęty już przez rząd Program Wsparcia Bezpieczeństwa Regionu 2022 przewidujący pomoc finansową w eksporcie polskiego uzbrojenia) oraz branża ochrony i zachowania budynków. W przypadku branży stolarki okiennej i drzwiowej można mówić o konsolidacji, bo w nowym programie będzie sektor „budowa i wykańczanie budowli”. Maszyny i urządzenia górnicze będą wspierane w ramach nowej szerszej kategorii: maszyny i urządzenia. Branże jubilersko-bursztynnicza oraz odzieży, dodatków i galanterii skórzanej zmieszczą się w obszarze „moda polska”. Nie wszystkim jest to w smak.

— Branża jubilerska jest bardzo specyficzna, trudno byłoby doczepić biżuterię do targów odzieżowych, inne są też rynki zbytu — komentuje Michał Kosior z Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.

Na liście pojawiły się części lotnicze.

— Cieszę się, że dopisano przemysł lotniczy, który żyje z eksportu — mówię w imieniu małych i średnich firm, bo duże mają swoje sposoby na szukanie dostępu do innych rynków. W Dolinie Lotniczej jest kilkadziesiąt spółek z sektora MŚP, dla których ułatwienie lub wręcz sfinansowanie wyjścia na zewnątrz przez udział w imprezach, wizyty studyjne czy networking ma wielkie znaczenie — mówi Marek Darecki, prezes Doliny Lotniczej. Chętnych z innych branż nie zabraknie.

— Jesteśmy młodą firmą i chcemy budować własną markę. Szukaliśmy ostatnio instrumentówwsparcia przez państwo, ale na razie nic nie znaleźliśmy. Na pewno skorzystamy z programu — zapowiada Dariusz Wesołowski z firmy Corthinx, która w marcu zdecydowała się na inwestycję za 7,3 mln zł w wałbrzyskiej strefie, gdzie będzie produkować jachty — pierwsze wyjadą z zakładu w przyszłym roku. MG kończy realizację programu finansowanego z unijnych funduszy na lata 2007-13 „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”. To m.in. 15 branżowych programów promocji w 33 krajach, programy promocji ogólnej na siedmiu rynkach perspektywicznych czy aktywizacji eksportu na wybranych rynkach. Budżet programu wynosił 340 mln zł, a na dofinansowanie działań promocyjnych polskich firm wykorzystano 160 mln zł.

Te branże będzie promować MG

1. Sprzęt medyczny

2. Maszyny i urządzenia

3. Kosmetyki

4. IT/ICT

5. Biotechnologia i farmaceutyka

6. Moda polska

7. Budowa i wykańczanie budowli

8. Jachty i łodzie

9. Meble

10. Polskie specjalności żywnościowe

11. Sektor usług prozdrowotnych

12. Części samochodowe i lotnicze

Źródło: MG

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Rząd wypromuje 12 wybranych branż