Od niecałych dwóch lat rząd promuje polską gospodarkę. Trwają 3-letnie programy dla 15 kluczowych branż na rynkach Unii Europejskiej. Działania Ministerstwa Gospodarki (MG) nabierają rozmachu — chce teraz pomagać polskim eksporterom w bardziej egzotycznych krajach.
— Kierownictwo resortu wybrało pięć perspektywicznych rynków: Algierię, Turcję, Kazachstan, Kanadę i Brazylię. Chcemy zrealizować w tych krajach roczne programy promocji. W ciągu miesiąca ogłosimy pierwsze przetargi na ich realizację. Przeznaczymy na nie łącznie 4-5 mln zł, a jeśli będzie potrzeba więcej, wystąpimy o dodatkowe pieniądze do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego — zapowiada Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki. Pierwsze programy mogą ruszyć na przełomie roku.
— Najbardziej zaawansowani jesteśmy z promocją na rynku kanadyjskim. Jest to związane z inwestycją KGHM i wizytą premiera Donalda Tuska w tym kraju — mówi Ilona Antoniszyn-Klik.
Uciec do przodu
Zdaniem MG, promocja na nowych rynkach jest konieczna, bo potencjał wzrostu w Unii Europejskiej się wyczerpuje. Dziś 80 proc. polskiego eksportu trafia do UE, podczas gdy ten region wytwarza jedynie 20 proc. światowego PKB.
— Pozostaje pytanie: co z pozostałymi 80 proc. PKB. Istnieje niebezpieczeństwo, że polskie firmy, skoncentrowane na rynkach UE, nie będą brały udziału w szybkim wzroście gospodarczym innych regionów świata — uważa Agnieszka Buła-Kopańska, dyrektor departamentu instrumentów wsparcia w MG.
MG zanalizowało m.in. obroty handlowe poszczególnych krajów, ich potencjał ekonomiczny i priorytety zgłoszone przez marszałków województw czy izby gospodarcze. Powstała lista 12 krajów, którą — ze względów finansowych — resort okroił do 5.
Wszędzie inaczej
MG przygotuje programy promocji wpisujące się w kalendarz imprez targowych na 2013 r. Działania będą szły dwutorowo. Część skierowana do przedsiębiorców ma polegać na wsparciu ich udziału w wybranych targach, przygotowaniu materiałów promocyjnych czy organizacji misji gospodarczych. Promocja branż i gospodarki będzie polegała na organizacji w wybranych krajach konferencji, wizyt studyjnych zagranicznych dziennikarzy w Polsce czy kampanii promocyjnych.
— Wybraliśmy wstępnie branże, które będą promowane w poszczególnych krajach — mówi Agnieszka Buła-Kopańska. Np. w przypadku Kanady są to branża petrochemiczna i energetyka, transport i komunikacja, branża wydobywcza i górnicza, maszyny, urządzenia oraz chemia dla rolnictwa, artykuły rolno-spożywcze, turystyka i rekreacja (w tym turystyka medyczna), wyposażenie wnętrz, głównie meble (szczegóły: patrz mapa).
MG będzie też promować polską gospodarkę przez partnerstwo w targach ILA Air Show Berlin 2012 i CEBIT 2013.
— Dla targów ILA został już wybrany organizator: konsorcjum PAIIZ i Polexpo Exhibition. Wkrótce zostanie ogłoszony konkurs na nabór przedsiębiorców zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania udziału w tych targach — mówi Agnieszka Buła- Kopańska.