Rząd zwiększył waloryzację kontraktów drogowych

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2023-10-30 20:00

Rada ministrów przekazała 2,7 mld zł na zwiększenie limitu indeksacji kosztów budowy dróg krajowych i obwodnic.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile zwiększy się limit waloryzacji
  • jakie przepisy na nią pozwalają
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Firmy budowlane doczekały się zwiększenia limitu waloryzacji kosztów inwestycji realizowanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rada ministrów zwiększyła go z 10 do 15 proc., choć wykonawcy zabiegali o 20 proc. poziom. Wyższy limit dotyczy tzw. starych kontraktów, czyli zawartych przed wybuchem wojny w Ukrainie. Rządowi urzędnicy zgodzili się przeznaczyć w sumie na niego 2,7 mld zł, w tym 2,6 mld zł na kontrakty dotyczące dróg krajowych i 100 mln zł na obwodnice.

Konieczność podniesienie limitu indeksacji wynika ze wzrostu różnego rodzaju kosztów. Przedstawiciele Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP) twierdzą, że koszty wykonawców zamówień publicznych drastycznie wzrosły np. w wyniku inflacji i presji płacowej.

Grzegorz Lang, ekspert FPP, zwraca uwagę, że na wzrost wynagrodzeń dla firm budowlanych pozwalają obowiązujące przepisy Prawa zamówień publicznych oraz mające na celu uproszczenie procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

- Celem jest zapobieżenie rozwiązywaniu umów o zamówienie publiczne w sytuacjach nieprzewidzianych i nadzwyczajnych, a z taką mamy obecnie do czynienia – podkreśla Grzegorz Lang.

Zielone światło waloryzacji dała także Prokuratoria Generalna RP.

- Aktualne są nasze rekomendacje. Jeżeli zmiany na rynku mają charakter gwałtowny i nie były możliwe do przewidzenia, zamawiający jest uprawniony do tego, żeby – w zgodzie z Prawem zamówień publicznych – dokonać waloryzacji w koniecznym zakresie – zaznaczył Mariusz Haładyj, prezes Prokuratorii Generalnej RP.

W stanowisku tej instytucji napisane jest, że „niedokonanie waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy może nie tylko poważnie zachwiać równowagą ekonomiczną stron na niekorzyść wykonawcy, ale częstokroć może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla zamawiającego”.

Okiem prawnika
prof. Przemysław Drapała
partner zarządzający kancelarii JDP

Wielomiesięczne apele organizacji branżowych przyniosły wreszcie efekt. Jakie działania w związku z tym powinni podjąć wykonawcy? Ci, którzy realizują „stare” kontrakty zawarte z GDDKiA, w których wzrost cen materiałów i kosztów zbliża się lub przekroczył już obecny limit 10 proc. powinni, kierując się regułą należytej staranności, składać wnioski o wyższą waloryzację. W chwili obecnej nie wiadomo jakie będą zasady zawierania aneksów. Nie jest wykluczone, że będą oceniane indywidualnie, ponieważ nie dla wszystkich kontraktów dotychczasowe limity zostały lub będą osiągnięte. Dlatego na chwilę obecną rekomendowałbym przygotowanie i złożenie indywidualnych wniosków o wyższą waloryzację uwzględniających założenia ofertowe i strukturę kosztów danego kontraktu. Podobne działanie powinni rozważyć wykonawcy realizującym kontrakty z programu 100 obwodnic. Czas pokaże jaką procedurę zawierania aneksów zaproponują zamawiający.