Przy przyznawaniu unijnych dotacji wzrośnie znaczenie jakości projektu, a mniejszą wagę będzie się przywiązywać do jego strony formalnej.
Programy finansowane z funduszy strukturalnych miały być bardzo proste, przejrzyste i wolne od skomplikowanych procedur. Rzeczywistość pokazała, że przejrzyste procedury w polskim wydaniu nie mają sobie równych pod względem skomplikowania i uciążliwości. Na szczęście po tym, jak urzędnicy wykonali ciężką pracę nad utrudnieniem dostępu do funduszy unijnych, nadeszła pora na upraszczanie.
Prace trwają
Instytucje zarządzające programami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych mają świadomość, że obowiązujący obecnie system składania i wyboru projektów do objęcia dofinansowaniem jest skomplikowany. Dlatego też większość z nich prowadzi prace mające na celu uproszczenie obowiązujących procedur. Jednym z elementów tych prac jest przygotowanie koncepcji wdrażania funduszy strukturalnych w kolejnym okresie programowania — w latach 2007-13.
— Prace związane z uproszczeniem systemu udzielania wsparcia podjęliśmy już kilka miesięcy temu. 10 grudnia 2004 r. komitet monitorujący SPO WKP, na wniosek przewodniczącego, powołał specjalną Grupę Roboczą, zajmującą się tą tematyką. W jej skład wchodzą przedstawiciele instytucji, będących członkami Komitetu Monitorującego, w tym przede wszystkim partnerów społeczno-gospodarczych — mówi Danuta Jabłońska, dyrektor departamentu zarządzania programem Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Gospodarki i Pracy.
Pierwsze jaskółki
Są już konkretne efekty prac wspomnianej Grupy Roboczej.
— Przede wszystkim zweryfikowano listę załączników, które beneficjenci muszą dołączać do wniosków o wsparcie. Siedem załączników uznano za zbędne, a osiem innych trzeba będzie dostarczyć dopiero na etapie podpisywania umów zamiast przy składaniu wniosków. Trzy dalsze załączniki zastąpiono zaś oświadczeniami beneficjentów. Opracowano też zasady dotyczące informowania opinii publicznej o kolejnych etapach oceny wniosków. Instytucje Wdrażające po każdym etapie oceny, a więc po ocenie formalnej, techniczno-ekonomicznej oraz merytorycznej, publikują na swoich stronach internetowych listy z numerami projektów, które przeszły pozytywnie każdy z wymienionych etapów. Poza tym po podjęciu przez ministra gospodarki ostatecznej decyzji o przyznaniu dofinansowania na stronach internetowych Instytucji Wdrażającej i Zarządzającej ogłasza się listę beneficjentów — tłumaczy Danuta Jabłońska.
Ponadto podczas prac Grupy Roboczej Instytucja Zarządzająca zaproponowała rozważenie takiego zmodyfikowania procedury w kolejnym okresie, czyli w latach 2007-13, aby wnioskodawca składał aplikację wyłącznie w wersji elektronicznej. Do wniosku dołączany byłby jedynie biznesplan lub studium wykonalności projektu — również w formie elektronicznej. Wszystkie załączniki uznane za niezbędne byłyby wymagane dopiero na etapie podpisywania umowy.
Swoje propozycje uproszczenia systemu wsparcia przedstawiła Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych (PKPP) Lewiatan, będąca jednym z partnerów społecznych zasiadających w Komitetach Monitorujących i Grupach Roboczych. Większość propozycji tej organizacji jest zbieżna z rozwiązaniami rządowymi. PKPP Lewiatan poddaje jednak pod dyskusję propozycję zmiany systemu wyboru ekspertów do oceny wniosków.