Są powody do pochwał

KOMENTARZ, red. Marcin Bołtryk
opublikowano: 26-08-2015, 22:00

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych pozytywnie ocenia projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016-2023” .

Z dużym zadowoleniem odnotowujemy dążenia do zawarcia tzw. kontraktu wieloletniego na lata 2015-2023 na utrzymanie polskiej sieci kolejowej. Kwota 38 mld zł (do 2023 r.) oznacza istotny wzrost nakładów państwa na utrzymanie infrastruktury kolejowej. Dotychczasowy model, w którym wysokość dotacji na utrzymanie infrastruktury kolejowej jest ustalana co roku, nie sprawdził się: dotacje utrzymaniowe były zbyt niskie w stosunku do potrzeb. Z jednej strony prowadziło to do wzrostu stawek dla przewoźników, a z drugiej powodowało degradację nieremontowanych linii. Objęcie utrzymania infrastruktury programem wieloletnim zapewni pieniądze na utrzymanie i remonty torów w 8-letniej perspektywie, co pozwoli lepiej planować prace na torach.

Wobec konieczności nadrobienia wieloletnich (szacowanych na 50 mld zł) zaniedbań nawet tak znaczne kwoty mogą się okazać niewystarczające. Stanowczo sprzeciwiamy się ewentualnym próbom zmniejszania wartości programu (o możliwości takiej wspominają niektórzy eksperci). Warto podkreślić zapisy Dyrektywy 34/2012/ WE, która nakazuje państwom członkowskim bilansowanie działalności zarządcy infrastruktury, dlatego już warto zadbać o rzetelne szacunki potrzeb remontowo-utrzymaniowych. Zauważamy, że obliczenia przeprowadzono przy założeniu planowanej fizycznej likwidacji i stopniowej degradacji ponad 3 tys. km linii, na co nigdy nie było publicznej zgody, a próba podjęcia działań likwidacyjnych spotkała się ze sprzeciwem organizacji branżowych, związkowych, ekspertów i społeczności lokalnych.

Niestety projekt programu nie mówi wprost, jakie parametry mają obowiązywać na poszczególnych odcinkach. W naszej opinii jest to kluczowy aspekt: angażując tak znaczne fundusze należy wskazać, na co konkretnie publiczne pieniądze zostaną wydatkowane. Użytkownicy torów chcą wiedzieć, jakie parametry (prędkości, naciski osiowe, długości składów) będą obowiązywały na poszczególnych odcinkach. Proponowane w projekcie rządowej uchwały wskaźniki procentowe nie informują użytkowników kolei i opinii publicznej, do jakich parametrów mają być wyremontowane poszczególne linie. Stanowczo domagamy się podania tego do publicznej wiadomości. Naszym zdaniem, zasadnym będzie wprowadzenie do programu (i umowy zawartej na jego podstawie) mechanizmu motywującego zarządcę do optymalnego wydatkowania pieniędzy alokowanych w ramach programu. Proponujemy zatem, by corocznie poddawać ewaluacji wykonanie programu na poszczególnych liniach i od tego uzależnić wypłatę premii dla pracowników PKP PLK wszystkich szczebli, a także umożliwić różnicowanie poziomu premiowania w zależności od osiągnięć w ramach poszczególnych regionów. Ewaluacja musi się odbyć przy aktywnym udziale przewoźników — użytkowników infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK. Odpowiednio skonstruowany system premii ma szansę wesprzeć wdrażane przez zarządcę procesy restrukturyzacyjne i jego transformację w kierunku w pełni nowoczesnego i efektywnego przedsiębiorstwa. © Ⓟ

WOJCIECH JURKIEWICZ, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ, red. Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu