Samolot solarny już w Hiszpanii

Barbara Warpechowska
opublikowano: 23-06-2016, 22:00

W czwartek na lotnisku w Sewilli wylądował Solar Impulse 2 napędzany energią słoneczną.

Był to pierwszy transatlantycki lot maszyny z USA do Europy. Trwał ponad 70 godzin. Lot dookoła świata — promujący technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii — Solar Impulse 2 — rozpoczął się 9 marca 2015 r. w Abu Dhabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Trasę podzielono na kilkanaście etapów.

Szwajcarski pilot Bertrand Piccard przywitał się z żoną Michele 23 czerwca po 70-godzinnym locie nad Atlantykiem.
Zobacz więcej

CZAS NA ODPOCZYNEK:

Szwajcarski pilot Bertrand Piccard przywitał się z żoną Michele 23 czerwca po 70-godzinnym locie nad Atlantykiem. ARC

Przystanki przeznaczono na odpoczynek pilotów (Andre Borschberga i Bertranda Piccarda), przegląd samolotu i promocję czystej energii. Samolot wystartował z Nowego Jorku w poniedziałek o 8 rano czasu środkowoeuropejskiego. Pokonał 6765 km. Lot trwał 71 godzin i 8 minut. Samolot leciał na maksymalnej wysokości 8534 metrów.

By uhonorować jego lot, nad Sewillą eskortowały go samoloty wojskowe. Przelot nad Atlantykiem był drugim — po pokonaniu Pacyfiku — najtrudniejszym i najdłuższym etapem podróży Solar Impulse 2. Podczas wcześniejszego przelotu nad Pacyfikiem z Japonii na Hawaje awarii uległy baterie, które gromadziły energię produkowaną przez ogniwa słoneczne. To spowodowało wstrzymanie misji na kilka miesięcy.

Z Europy solarny samolot uda się na Bliski Wschód, by zakończyć historyczny lot dookoła świata w Abu Dhabi. Jednomiejscowy samolot Solar Impuls 2 waży tylko 2,3 t. Konstruktorzy zastosowali włókna węglowe i technologie wykorzystywane m.in. w wyścigowych jachtach, co sprawia, że poszycie jest lżejsze od papieru, jednak samolot jest przez to podatny na kaprysy pogody i prądy powietrza. Imponuje rozpiętość jego skrzydeł, która wynosi aż 72 metry.

Umieszczono na nich 17,2 tys. paneli fotowoltaicznych, które wytwarzają prąd. Zasilają cztery silniki elektryczne (o mocy 17,5 KM każdy). Maszyna może rozpędzić się do 140 km/h, osiągając pułap praktyczny — 8500 metrów. Energia z ogniw jest magazynowana w akumulatorachpolimerowych o łącznej wadze 633 kg.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu