Samorząd Mazowsza wygrał w sądzie z państwem

AR
opublikowano: 06-11-2017, 11:23
aktualizacja: 06-11-2017, 11:35

Skarb Państwa powinien zwrócić samorządowi Mazowsza 1,5 mln zł w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu turystyki – orzekł sąd apelacyjny. Wyrok jest prawomocny.

Tzw. zadania zlecone od lat budzą spory pomiędzy marszałkami i wojewodami. Są to zadania, które samorząd ma obowiązek realizować na zlecenie administracji rządowej. Problem dotyczy jednak ich finansowania. W ubiegłym tygodniu sąd apelacyjny orzekł, że samorządowi województwa (reprezentowanym przez marszałka Adama Struzika) należy się zwrot 1,5 mln zł. Są to koszty (łącznie z odsetkami), jakie urząd marszałkowski poniósł w związku z realizacją zadań zleconych przez administrację rządową (jej reprezentantem jest wojewoda mazowiecki) w 2006 roku. Pieniądze do kasy urzędu marszałkowskiego ma wpłacić Skarb Państwa.

Proces toczył się aż 8 lat. 

– To bardzo ważny wyrok dla Mazowsza, ale również przykład dla innych samorządów, że odzyskanie pieniędzy za zadania zlecone jest możliwe. Nie może być tak, że przekazuje się nam zadania, ale nie idą za tym adekwatne środki. W efekcie, aby wywiązać się z nałożonych na nas obowiązków, w ostatnich latach musieliśmy przeznaczyć na ten cel pieniądze z budżetu województwa – tłumaczy sekretarz województwa, dyrektor urzędu marszałkowskiego Waldemar Kuliński.

Sprawa dotyczyła roszczeń województwa mazowieckiego za 2006 r., a więc okresu kiedy wojewodą był m.in. Leszek Mizieliński (SLD). Chodzi o wydatki poniesione przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego na realizację zadań zleconych z obszaru turystyki, w tym organizowanie egzaminów na pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, ale też wydatki na wynagrodzenia dla pracowników urzędu marszałkowskiego realizujących zadania. 

–  Mam nadzieje, że kolejne rozstrzygnięcia dotyczące lat 2007–2013 również będą dla nas korzystne. W sumie domagamy się zwrotu ponad 24 mln zł – dodaje Waldemar Kuliński. 

 „To od lat kość niezgody między samorządami a stroną rządową. (…) Od 2006 r. na barki samorządów wojewódzkich, gminnych i powiatowych spada coraz więcej zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Wówczas otrzymaliśmy ich 80, obecnie jest ich ok. 200” – piszą przedstawiciele urzędu marszałkowskiego w komentarzu do wyroku. 

Do zadań zleconych należy m.in. wydawanie dyspozycji wypłaty środków poszkodowanym klientom z zabezpieczenia finansowego i Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, prowadzenie Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych Województwa Mazowieckiego, sprawowanie nadzoru nad przeprowadzaniem egzaminów państwowych, kontrola WORD-ów czy wydawanie pozwoleń wodnoprawnych. Samorządy często uważają, że pieniądze na ich realizację są niewystarczające. 

 Niedawno (we wrześniu) Najwyższa Izba Kontroli (NIK) po kontroli wydatków samorządów zwróciła się do rządu z wnioskiem o przekształcenie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, mających charakter zadań stałych, w zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem NIK system dotacyjny związany z zadaniami zleconymi działa nieprawidłowo. Kontrolerzy wskazali m.in. niespójne oraz niejasne regulacje, dotyczące zarówno planowania, jak i rozliczania dotacji.

 

 

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AR

Polecane