Samorządowcy nie wykorzystują potencjału Internetu

MBE
24-03-2011, 15:35

Aż 45 proc. kandydatów na prezydentów miast w ostatnich wyborach samorządowych nie wykorzystywało Internetu do komunikowania się z wyborcami.

Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych. Kandydaci, którzy oficjalnie prowadzili kampanię wyborczą w Internecie, bardzo rzadko odpowiadali także na zadawane im w sieci pytania dotyczące ich programów.
Ponad 70 proc. kandydatów na prezydentów miast miało podczas kampanii własne strony internetowe. Jednak zaledwie nieco ponad połowa opublikowała na nich swój adres e-mail, a 42 proc. zamieściło na stronach formularze kontaktowe.

Na tydzień przed wyborami kandydaci mieli 78 oficjalnych profili na Facebooku. Skontaktowanie się z nimi przez ten portal społecznościowy też jednak nie było łatwe. Jedynie 13 proc. pytań zadanych tą drogą doczekało się odpowiedzi
Na pytania przesłane pocztą elektroniczną odpowiedziało 38 proc. kandydatów, którzy udostępnili swój adres e-mail. Spośród kandydatów mających na swoich stronach formularze www odpowiedziało 28 proc.

Według Jana Zająca z Wydział Psychologii UW, eksperta Instytutu Spraw Publicznych, wyniki badania pokazują, że kandydaci nie wykorzystywali potencjału, jaki do komunikowania z wyborcami daje Internet.
- Stosunkowo niewielu kandydatów udostępniało możliwości kontaktu. Co więcej, spośród tych, którzy dawali taką możliwość, tylko niewielka część odpowiedziała na pytania od wyborców. Większość pytań pozostała niezauważona lub została zignorowana. W największym stopniu dotyczyło to profili na Facebooku, czyli kanału publicznego, gdzie pytanie mogło być dostrzeżone przez innych wyborców. Takie zachowania kandydatów mogły wynikać zarówno ze złej organizacji pracy w sztabie czy nieumiejętnego korzystania z narzędzi, jak i z lekceważenia pytań kierowanych internetowymi kanałami komunikacji i uznania, że nie mają one znaczenia dla wyników wyborów - komentuje Jan Zając.

Dane i wnioski pochodzą z raportu pod red. dr. Jana Zająca i dr. Dominika Batorskiego „Komunikacja internetowa w kampanii samorządowej 2010”. Badania składały się z 5 modułów, dotyczących m.in. analizy stron kandydatów, dostępności informacji o kandydatach w wyszukiwarkach, oraz wykorzystania przez kandydatów serwisu Facebook. Badania, na potrzeby raportu, zostały przeprowadzone w ramach Forum „Aktywny Obywatel” Programu Obywatel i Prawo V Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanego przez Instytut Spraw Publicznych.


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MBE

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Samorządowcy nie wykorzystują potencjału Internetu