Sektor usług dla biznesu z lotu ptaka

Materiał partnera sekcji - CIMA
03-11-2014, 00:00

Rozmowa z Jakubem Bejnarowiczem, country managerem CIMA w Polsce, i Pawłem Dygudą, senior operations managerem w dziale internal audit services w Infosys BPO Poland

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce rozwija się w ostatnich latach niezwykle szybko. Jak wynika z danych ABSL, centra usług z kapitałem zagranicznym zatrudniają około 130 tys. osób, a do końca 2015 r. ma to być 160 tys. Polska przyciąga coraz bardziej zaawansowane procesy, które wymagają specjalistycznej wiedzy. Taką potrzebę zgłaszali sami pracodawcy, a naprzeciw ich oczekiwaniom wyszedł Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA, który właśnie wprowadza na rynek CIMA Certificate in Shared Services. Uzyskanie nowego certyfikatu umożliwia opanowanie procesów stosowanych w firmach z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Pozwala też spojrzeć na nie „z lotu ptaka” i przygotowuje do zarządzania działem lub nawet firmą z branży usług.

Skąd się wziął certyfikat Shared Services w CIMA i jakie ma znaczenie?

Jakub Bejnarowicz ( JB): CIMA była zawsze bardzo blisko biznesu. W Polsce od kilku lat współpracujemy z firmami SSC/ BPO prowadzącymi usługi dla sektora outsourcingu i często słyszeliśmy od nich, że powinniśmy skoncentrować się na procesach i zasadach funkcjonowania tego rynku i stworzyć certyfikat dla niego przeznaczony. I tak się stało. Nowy certyfikat obejmuje część procesów, jakie są opisane w Kwalifikacji Profesjonalnej CIMA, ale to nie znaczy, że jest jej pomniejszoną wersją. To produkt przeznaczony dla tzw. Shared Services.

Paweł Dyguda (PD): Kwalifikacja Profesjonalna CIMA jest bardzo wartościowa, ale też niesłychanie czasochłonna i wymagająca włożenia dużego wysiłku — kilku lat pracy, bo jest to 17 egzaminów. Grono odbiorców kwalifikacji CIMA jest także szersze, bo dyplom dotyczy całego obszaru rachunkowości zarządczej i różnych aspektów zarządzania. Wykorzystują go głównie ludzie, którzy mają istotny wpływ na działalność swojej firmy. Tymczasem certyfikat Shared Services zbiera w jeden spójny konspekt informacje konkretnie przydatne w branży usług dla biznesu, opisuje jej procesy, ich skład, zarządzanie nimi.

Jak CIMA postrzega profil ewentualnych odbiorców certyfikacji Shared Services?

JB: Trzeba odpowiedzieć na pytanie, dlaczego sektor BPO w Polsce się rozwija i ma się rozwijać. Chcemy, aby do Polski trafiły bardziej zaawansowane procesy biznesowe z takich miejsc, jak Luksemburg, Frankfurt czy Londyn. Jeśli ma się tak stać, to musimy inwestować w kompetencje pracowników. Pracodawcy będą szukali osób, po których można się spodziewać, że będą się zajmowały coraz większą liczbą zadań w ramach serwisów SSC/BPO i miały coraz większy wpływ na aktywność zarządczą, a nawet strategiczną w organizacji. Dziś współpracujemy z wieloma podmiotami z tego sektora i znamy ich wymagania — dobrym przykładem jest Infosys.

Przygotowując ścieżkę certyfikacji i program szkoleniowy, konsultowaliśmy ich zakres z wieloma klientami tego typu usług, jak choćby Genpact, Network Rail, PepsiCo, Shell czy Ford. Odbiorcą szkoleń prowadzących do uzyskania certyfikatu są więc przedsiębiorstwa, które mają zasoby, aby przyciągać coraz bardziej zaawansowane usługi biznesowe do Polski i chcą inwestować w swoich pracowników. Potrafią tym samym dostrzec ukryty w nich potencjał, który przełoży się na większą wartość ich biznesu.

Jak wygląda proces zdobywania certyfikatu Shared Services? JB: Jest to kurs mieszany: połączenie książki z e-learningiem. Pracodawca, który kwalifikuje pracowników do programu, wykupuje dla każdego z nich licencję. Pracownik otrzymuje podręcznik i dostęp do e-learningu. Po kursie może zdać egzamin w jednym z 39 profesjonalnych centrów komputerowych w Polsce (lub w jednym z 5 tysięcy na świecie). Po jego zaliczeniu otrzymuje certyfikat.

Co może dać certyfikat Shared Services takiej firmie jak Infosys? PD: Jeśli popatrzymy na rynek nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce, to rozwija się on niewiarygodnie szybko. Obecnie w ulokowanych w Polsce zagranicznych centrach pracuje około 130 tys.

osób, a na koniec 2015 r. sektor będzie zatrudniał 160 tys. — wzrost jest więc ogromny, zatrudnienie jest już większe niż w górnictwie. Wyzwania stojące przed tym rynkiem są trzy: pierwsze, to sprawa wzrostu zaawansowania profilu aktywności dostarczanych klientowi oraz transformacji bieżących. Klienci oczekują obsługi coraz bardziej skomplikowanych i wymagających aktywności, a już obsługiwane mają być coraz bardziej usprawniane, standaryzowane. Drugie — to skala zjawiska, bo coraz więcej firm chce outsoursować swoje procesy w Polsce, co wymaga od BPO sprawności w organizowaniu i koordynowaniu zadań. Trzecie — to utrzymanie talentów w firmach, czyli osób, które mogą odegrać ważną rolę w dwóch pozostałych wyzwaniach. Ten certyfikat pozwala opanować wszystkie te trzy elementy. Daje wiedzę w postaci książki i kursu, daje narzędzia, które mogą być później przydatnew tzw. migracjach czy ustawianiu procesów, pozwala też tak wyszkolić te „talenty”, aby je w firmie zatrzymać. Zarówno więc Infosys, jak i innym firmom w tej branży certyfikat Shared Services może dać podobne wartości. Wypełnia bowiem lukę na rynku, zbierając w jeden kurs pełny zakres wiedzy o tym, czym jest sektor usług, z czego ta branża wyrasta, czym się zajmuje, w jaki sposób zarządzać aktywnościami dla klienta, jak je zakontraktować, monitorować i usprawniać. Pokazuje też, jakich narzędzi można używać do tak ważnej aktywności, jaką jest transformacja albo migracja do nowego obszaru działania czy ogólnie zarządzanie zmianą. Najlepszymi odbiorcami tego certyfikatu są osoby od stanowisk liderskich wzwyż. Dzięki niemu dostaną narzędzia i umiejętności, które będą mogły wykorzystać w dalszej karierze.

Chartered Institute of Management Accountants (CIMA)

Największa organizacja zrzeszająca specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej wprowadza certyfikat Certificate in Shared Services od połowy listopada br. Pełny kurs trwa do 100 godzin, a egzamin można zdawać na żądanie w jednym z 39 centrów Pearson VUE w Polsce.

Infosys BPO Poland

Jest największą poza granicami Indii filią Infosys Limited, jednego z liderów na światowym rynku nowoczesnych usług dla biznesu, dostawcy zintegrowanych usług doradztwa biznesowego i technologicznego, a także outsourcingu i IT.

Internal Audit Services

To dział Infosys BPO świadczący zaawansowane usługi z zakresu outsourcingu audytu wewnętrznego i doradztwa w dziedzinie kontroli wewnętrznej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera sekcji - CIMA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Sektor usług dla biznesu z lotu ptaka