Sezon wyników to także sezon korekt

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 22-11-2006, 00:00

Nadal wiele giełdowych spółek sporządza prognozy rocznych wyników na wyrost. Później trzeba je weryfikować. Spółki podejmują taką decyzję najczęściej przy okazji publikacji raportów kwartalnych. Jednak tym razem, po III kwartale, większość przedstawiła dobre wyniki, co sprzyjało wzrostom na giełdzie. Dzięki hossie rynek bardzo łagodnie obszedł się z firmami, które obniżały przewidziane zyski.

Korekty prognoz ostatnio często zaczynają przydarzać się LPP. Szkoda, bo inwestorzy mają jeszcze w pamięci wcześniejsze giełdowe sukcesy odzieżowej spółki i widzą w niej duży potencjał. Z taką opinią o spółce obniżanie szacunków w 2004 i 2005 r. mogli traktować jako wypadek przy pracy. Problem w tym, że firma dokonuje korekt i w tym roku. Po raporcie z III kwartału LPP obniżyło szacunki zysku netto o 26 proc. To efekt niższego od założonego zysku brutto na sprzedaży we wrześniu (co przełożyło się na wynik w III kwartale) i październiku (94 proc. planu).

Kolejną renomowaną spółką giełdową, która zmienia szacunki, jest Barlinek. Producent desek podłogowych już w 2005 r. korygował swoje wyliczenia. Teraz obniżył przewidywaną sprzedaż o 13,5 proc., a zysk o 21 proc. Firmie, w której eksport stanowi 70 proc. przychodów, przeszkadza bardzo silny złoty. Nie bez znaczenia okazało się także opóźnienie w uruchomieniu nowej linii produkcyjnej.

Kłopoty z realizacją prognoz mają producenci mebli. Forte musiało zweryfikować swoje wyliczenia z uwagi na niższą sprzedaż mebli z drewna litego, niższy od spodziewanego wzrost sprzedaży w Rosji oraz silny kurs złotego. O kilka milionów mniej ma zarobić Paged. Spółka nie doszacowała kosztów połączenia trzech firm meblowych. Sprzedaż była niższa, a straty utworzonych niedawno spółek handlowych w pierwszym okresie funkcjonowania wyższe. Warszawska firma nie trafia z prognozami już drugi rok z kolei.

Bardzo dobrej koniunktury w budownictwie nadal nie mogą wykorzystać producenci płytek. Polcolorit zmniejszył prognozowany zysk netto o 59 proc., a Ceramika Nowa Gala o 22 proc. Obie spółki obniżyły także szacunki przychodów i to aż o kilkanaście procent. W tej branży to także nie jest nowe zjawisko. Mimo boomu na rynku nieruchomości polskie firmy nadal mają problemy ze zwiększaniem krajowej sprzedaży. Eksport co prawda rośnie, ale mocny złoty obniża przychody i zyski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sezon wyników to także sezon korekt