Siła złota wsparciem dla dynamiki cen srebra

Piotr Kowalski
opublikowano: 06-09-2010, 12:38

W poniedziałek na porannym fixingu London Bullion Market cena złota wyniosła 1249,5 USD za uncję i była wyższa od  piątkowego zamknięcia o 0,73 proc.

Złoto od trzech dni utrzymuje się w okolicach poziomu 1250 USD. Podczas sesji piątkowej cena złota została sprowadzona do dolnego ograniczenia kanału wzrostowego, którego granica przebiegała na 1235 USD. Jednak od początku sesji w USA, kwotowania kruszcu zostały wydźwignięte do poziomów otwarcia sesji azjatyckiej, czyli 1247 USD. Takie zachowanie sugeruje dużą siłę popytu. Strona popytowa od początku sierpnia utrzymuje cenę metalu w niezwykle równym i stabilnym trendzie wzrostowym.  Do poprzedniego szczytu z czerwca tego roku brakuje zaledwie 1,3 proc. W związku z tym, do końca tej jesieni poprzedni rekord cenowy na poziomie 1265 USD powinien zostać poprawiony. Hwang Il Doo, makler w Korea Exchange Bank Futures Co. z siedziba w Seulu, powiedział „Złoto będzie kontynuować trend wzrostowy w kierunku przebicia szczytów. W momencie, gdy kruszec przebije poprzedni rekord jego cena wystrzeli do góry”.

W ostatnich dniach na szczególną uwagę zasługuje srebro, które 25 sierpnia wybiło się z formacji trójkąta tworzonej przez okres czterech miesięcy. W ciągu 10 sesji cena srebra wzrosła o 10 proc. i jest najwyżej od 19 marca 2008 r. Aktualnie srebro kwotowane jest na rynku spot po 19,8 USD za uncję. Poziom docelowy wynikający z formacji wynosi 21,5 USD za uncje. W związku z tym, potencjał ruchu pozostałego do wypełnienia zasięgu formacji wynosi 8,4 proc.

Od 1994 r. relacja cen srebra do cen złota, określana mianem „Gold/Silver Ratio”, poruszała się w przedziale od 46 do 80. Aktualnie wskaźnik ten ma wartość 63. W związku z tym, widać wyraźnie, że srebro nadal ma duży potencjał wzrostowy. A cena tego metalu powinna rosnąć tym bardziej, im większy jest apetyt na ryzyko wśród uczestników rynku. Gdyby przy obecnych cenach złota wskaźnik  Gold/Silver Ratio miał osiągnąć swe minima odpowiadające poziomowi 46 z lat 1998 i 2006, to cena srebra musiałaby wzrosnąć o 36% do wartości 27 USD za uncje. Dick Poon, manager do spraw handlu metalami szlachetnymi w Heraeus Ltd., powiedział „Srebro jest tanie. Widzimy silny popyt inwestycyjny na małe sztabki srebra oraz popyt przemysłowy z sektora paneli słonecznych i fotowoltaicznych”. Poon szacuje, że sektor solarny skonsumował w tym roku 1,5 tys. ton srebra, czyli 48 mln uncji.

Piotr Kowalski
Analityk Investors TFI

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Kowalski

Polecane