Silne spadki na europejskich parkietach

WST
opublikowano: 02-07-2009, 18:20

Nastroje na największych zachodnioeuropejskich parkietach gwałtownie się popsuły i w czwartek na  parkietach dominowali sprzedający. W efekcie indeksy trzech głównych rynków potraciły od ponad 2,4 (FTSE) do ponad 3,8 proc. (DAX).

Uwagę handlujących przykuwały dane makro, które w dalszym ciągu nie dają jednoznacznego obrazu kondycji poszczególnych gospodarek.

Stopa bezrobocia w eurolandzie wzrosła w maju do najwyższego poziomu od 10 lat. Okazała się przy tym wyższa od prognozowanej przez analityków. Z kolei niespodzianką okazał się majowy poziom inflacji PPI. Ta zamiast wzrosnąć o 0,2 proc. zmniejszyła się w identycznej skali. Nie zaskoczył też EBC, który utrzymał stopy procentowe na dotychczasowym poziomie. Kolejny impuls do wzmożenia podaży napłynął zza oceanu (fatalne dane z rynku pracy) co zdynamizowało skalę spadków indeksów.

Najmocniej przecenianą w czwartek branżą z grona 19 jakie tworzą indeks Stoxx600 byli producenci samochodów. To następstwo obniżenia przez Credit Suisse Group rekomendacji dla sektora z „przeważaj” do „zgodnie z rynkiem”. Uzasadniono to obserwowanym rosnącym ryzykiem do połowy 2010 r. negatywnie wpływającymi m.in. na przepływy pieniężne generowane przez koncerny. Spadała więc wycena akcji takich tuzów jak Volkswagen czy Daimler.

Trzeci dzień spadków notowań ropy wymusił też korektę wycen czołowych koncernów paliwowych. Pod kreską handlowano akcjami Totala czy Royal Dutch Shell.

Rozczarowani mogli czuć się też dotychczasowi akcjonariusze szwajcarskiego Clariant. Drugi pod względem wielkości na świecie producent chemikaliów planuje bowiem sprzedaż konwertowanych obligacji o wartości 225 mln CHF.

Powody do zadowolenia mogli mieć natomiast posiadacze akcji wieli brytyjskich operatorów sieci pubów. Jeden z nich, Greene King poinformował o rosnącej sprzedaży i odreagowaniem w biznesie w czym duży udział ma ciepłe lato na Wyspach. Na wartości zyskiwały też m.in. papiery rywala Enterprise Inns.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WST

Polecane