Śląsk: Rusza budowa kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej

Polska Agencja Prasowa SA
05-04-2006, 14:57

Rusza budowa kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), nazywanej kręgosłupem komunikacyjnym aglomeracji górnośląskiej. Kosztem ok. 190 mln zł Trasa wydłuży się o dwa nowe odcinki w Rudzie Śląskiej. Docelowo, w 2010 roku, ma ona połączyć Katowice z Gliwicami.

Rusza budowa kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), nazywanej kręgosłupem komunikacyjnym aglomeracji górnośląskiej. Kosztem ok. 190 mln zł Trasa wydłuży się o dwa nowe odcinki w Rudzie Śląskiej. Docelowo, w 2010 roku, ma ona połączyć Katowice z Gliwicami.

W środę zarząd spółki DTŚ, działającej w imieniu samorządu woj. śląskiego, podpisał umowę z firmą Skanska, która będzie wykonawcą robót na liczących łącznie 3,2 km nowych odcinkach. Będą to pierwsze odcinki zachodniego odcinka trasy. Dotychczas wybudowano ponad 11 km wschodniego odcinka z Rudy Śląskiej do Katowic. Zachodni odcinek ma mierzyć blisko 19 km.

Rozpoczęcie budowy zachodniego odcinka było długo odwlekane z powodu braku finansowania. Podpisanie umów było możliwe, bo inwestycja ma zapewnione środki z budżetu państwa, zaciągniętego wcześniej kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) oraz funduszy unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (prawie 60 mln zł). Całkowity koszt budowy dwóch rudzkich odcinków to ponad 250 mln zł.

Rzeczniczka spółki DTŚ Danuta Żak-Koza poinformowała PAP, że prace organizacyjne i przygotowawcze do budowy zachodniego odcinka drogi (z Rudy Śląskiej do Gliwic) są prowadzone tak, aby oddanie do użytku całej trasy było możliwe w 2010. Dotrzymanie terminu zależ jednak od zapewnienia środków.

Na razie na planowanej trasie zachodniego odcinka trwają przygotowania. Prezydenci Gliwic, Zabrza i Rudy Śląskiej zapewniają nowe mieszkania osobom, których domy znajdują się na terenie planowanej drogi. Współdziałają też w wykupie nieruchomości. Trwają rozbiórki obiektów kolidujących z DTŚ.

Pierwotne plany zakładały realizację całej DTŚ w latach 1986-2000. W 1990 roku inwestycja została praktycznie wstrzymana, potem budowę realizowano w bardzo ograniczonym zakresie. Prace ruszyły w 1998 r., dzięki 180 mln euro kredytu z EBI. Obecnie użytkownicy korzystają z ponad 11 km trasy od ronda w Rudzie Śląskiej Chebziu, poprzez Świętochłowice, Chorzów, do Katowic.

Docelowo trasa połączy Katowice (od splotu tras krajowych w kierunku Warszawy, Krakowa i Bielska) przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze z Gliwicami. Łącznie długość trasy wyniesie 31,3 km. W końcu tego roku mają zakończyć się prace w centrum Katowic, gdzie powstaje kilkusetmetrowy tunel; przebudowane zostało już katowickie rondo im. gen. Ziętka oraz pobliskie ulice.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już śląskiego odcinka autostrady A-4, inwestycja drogowa na Śląsku. Jej ukończenie skróci czas jazdy z Katowic do Gliwic o trzy czwarte. Droga ta - tzw. miejska autostrada - połączy sześć miast. Zgodnie z zamysłem projektodawców, nie zastąpi autostrady A-4, która przeznaczona będzie główne dla ruchu tranzytowego, a DTŚ - dla lokalnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Śląsk: Rusza budowa kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej