Śląskie nie chce być udziałowcem przekształconych Przewozów Regionalnych

  • PAP
opublikowano: 16-12-2019, 21:05

Uchwałę o nieprzystępowaniu do spółki powstałej z przekształcenia spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o. w spółkę akcyjną przyjęli w poniedziałek radni Sejmiku Woj. Śląskiego. Będzie to oznaczało wystąpienie kapitałowe tego regionu ze spółki PR sp. z o.o.

Wcześniej, na początku grudnia, podobną uchwałę przyjął już sejmik woj. dolnośląskiego.

Woj. śląskie jest właścicielem 100 proc. akcji własnego przewoźnika, spółki Koleje Śląskie sp. z o.o. Na organizację pasażerskich przewozów kolejowych przez spółki Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne w 2020 r. woj. śląskie planuje przeznaczyć ok. 195 mln zł, przy czym KŚ wykonują połączenia wewnątrz regionu, a PR – niektóre tzw. połączenia stykowe, czyli międzywojewódzkie.

Jak wynika z uzasadnienia poniedziałkowej uchwały Sejmiku Woj. Śląskiego, zarząd spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o. zaproponował zmianę formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. 15 listopada br. zgromadzenie wspólników PR powzięło uchwałę w tej sprawie, przy czym głosowanie za uchwałą nie było równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o uczestnictwie w przekształconej spółce.

Samorząd woj. śląskiego zamierza nie składać takiego oświadczenia, na co zgodę musiał wyrazić regionalny sejmik – władny m.in. do podejmowania decyzji ws. nabywania i zbywania udziałów czy akcji.

„Za przedmiotowe udziały woj. śląskie może szacunkowo otrzymać, za cały posiadany pakiet udziałów w spółce (tj. 141 736 udziałów) kwotę ok. 22,16 mln zł (przy założeniu, że wypłaty dla wspólników nieuczestniczących w spółce przekształconej nie przekroczą 10 proc. wartości bilansowej majątku spółki, tj. nie przekroczą kwoty 48,18 mln zł” - napisano w uzasadnieniu.

Wskazano też, że kalkulacja ta opiera się na wyliczeniu przez spółkę PR wartości jednego udziału na kwotę 156,36 zł – przedstawionym wg stanu na 1 lipca br. Jednocześnie przytoczono pogląd przypomniany w piśmie PR z 6 listopada br., zgodnie z którym przekroczenie kwoty do wypłaty stanowi przeszkodę w zarejestrowaniu przekształcenia, a zatem do przekształcenia wówczas nie dochodzi.

Zgodnie z informacją dla radnych Sejmiku Woj. Śląskiego z 6 marca 2015 r. wartość udziałów spółki PR w bilansie woj. śląskiego na koniec 2014 r. wyniosła 0 zł, zgodnie z dokonanym odpisem aktualizującym. Wynikało to z m.in. generowania wówczas co roku przez PR straty, ujemnej wartości kapitału własnego czy wysokości zobowiązań przekraczającej o 50 proc. wartości aktywów.

a2bc4ae2-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Samorządu
Newsletter o inwestycjach i finansach lokalnej administracji.
ZAPISZ MNIE
Puls Samorządu
autor: Aleksandra Rogala
Wysyłany raz w tygodniu
Aleksandra Rogala
Newsletter o inwestycjach i finansach lokalnej administracji.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

W przypadku niezłożenia oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej woj. śląskie, jako udziałowiec PR sp. z o.o. ma roszczenie o wypłatę kwoty odpowiadającej wartości jego udziałów, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym dla celów przekształcenia, z zastrzeżeniem, że kwota przeznaczona na wypłaty dla wspólników nie uczestniczących w spółce przekształconej nie może przekraczać 10 proc. wartości bilansu majątku spółki.

Wartość udziałów woj. śląskiego w PR szacowana jest w ten sposób na 22,16 mln zł, a woj. dolnośląskiego – na 17,56 mln zł.

Jak sygnalizowały w maju br. władze spółki PR, spodziewają się one wypracowania w 2019 r. po raz kolejny dodatniego wyniku finansowego: zysku netto na poziomie 30 mln zł (za trzy poprzednie lata spółka łącznie wypracowała ponad 180 mln zł zysku). W tym czasie spółka wdrażała program restrukturyzacji.

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych został zaakceptowany w 2015 r. W tym samym roku Agencja Rozwoju Przemysłu i Przewozy Regionalne podpisały umowę dokapitalizowania, na mocy której ARP objęła większościowy pakiet udziałów (50 plus 1), pokrywając je gotówką w kwocie 770,3 mln zł. Tym samym, ARP stała się większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych.

Decyzję o udzieleniu Przewozom Regionalnym pomocy publicznej w formie dokapitalizowania poprzedziło przygotowanie przez spółkę planu restrukturyzacji na lata 2015-2018.

Przewozy Regionalne w 2018 r. przewiozły 81,2 mln pasażerów. To o ponad 1,3 mln więcej niż w 2017 r. Koleje Śląskie w tym roku spodziewają się przewieźć ok. 19,5 mln pasażerów – wobec 18,2 mln w 2018 r.

Udział w rynku Przewozów Regionalnych w ubiegłym roku wyniósł 26,2 proc. według liczby pasażerów. Drugie były Koleje Mazowieckie z udziałem w wysokości 19,2 proc., a na trzeci miejscu znalazły się PKP Intercity z 14,9-proc. udziałem w rynku. Kolejne wyniki osiągnęły PKP SKM (13,6 proc.), SKM Warszawa (6,1 proc.), Koleje Śląskie (5,5 proc.) i Koleje Dolnośląskie (3,8 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu