Czytasz dzięki

Sława wyprzedza blockchain

opublikowano: 20-01-2019, 22:00

Dziesięcioletnia technologia szybko nie wejdzie do głównego nurtu. Przed nami rok pierwszych pełnych wdrożeń i wyzwań.

Na rynku jest ponad 2,1 tys. różnych coinów — wynika z kryptowalutowego indeksu Coinmarketcap. Poza klasycznymi kryptowalutami, takimi jak bitcoin, ethereum, ripple czy litecoin, technologia blockchain nie ma jednak szerokiego zastosowania. W Polsce z technologią chętnie eksperymentuje sektor finansowy. PKO BP na dokumentach wysyłanych do klienta mejlem stawia blockchainowy stempel, potwierdzający zgodność z oryginałem. Santander testuje blockchainowe przelewy za granicę. Projekty te jednak tylko ocierają się o blockchain. Polska AXA, idąc śladem francuskiej spółki matki, która sprzedaje pasażerom paryskiego lotniska im. Charles’a de Gaulle’a oparte w pełni na technologii blockchain ubezpieczenia turystyczne na wypadek opóźnionego lotu, przymierza się do zaoferowania ich pasażerom warszawskiego Okęcia. Od 2012 r. nad blockchainowym bankiem pracuje team Andrzeja Horoszczaka, założyciela Billona. Powstała aplikacja umożliwiająca przesyłanie pieniędzy pomiędzy jej użytkownikami, a projekt nadal jest udoskonalany. Izabella Murawska-Deneau, przedstawicielka Billona, twierdzi, że obecnie największym wyzwaniem dla programistów jest stworzenie rozwiązania tłumaczącego język jednego blockchaina na drugi.

— Praca nad blockchainem wymaga cierpliwości, wymaga dokonania wielu zmian w parametrach i długotrwałego testowania. Tworzymy autorskie oprogramowanie, to tak jakbyśmy budowali internet na nowo — mówi Izabella Murawska-Deneau.

Największe wyzwanie

Cenowy rollercoaster na kryptowalutach, miliardy utopione w projektach ICO, kryptowalutowych projektach finansowanych przez internautów na poziomie konceptu, rzuciły cień na blockchain.

— Największym wyzwaniem na ten rok jest odbudowa zaufania, co może wydawać się paradoksem, ponieważ technologia sama w sobie jest gwarantem bezpieczeństwa. W zeszłym roku obserwowaliśmy drastyczny spadek cen kryptowalut i niespełnionych obietnic dowiezienia blockchainowych projektów, zakładam, że ten rok będzie czasem naprawiania błędów — mówi Clement Thibault z platformy Investing.com.

Rok wdrożeń

Podobny scenariusz kreśli przedstawiciel Coinfirmu, brytyjsko-polskiego fintechu, który zabezpiecza blockchainowe transakcje przed praniem pieniędzy.

— W tym roku możemy spodziewać się więcej blockchainowych wdrożeń w dużych firmach, działających w branży e-commerce’owej, technologicznej, bankowej i ubezpieczeniowej. Ostatnie lata były czasem intensywnych testów — mówi Paweł Kuskowski, prezes Coinfirmu.

Zwraca uwagę na tzw. tokeny, inteligentne kontrakty zawierane na odległość w sieci blockchain. Będą one, jego zdaniem, elementem transformacji, jaka przetoczy się przez rynki kapitałowe. Także Marek Dietel, prezes GPW, zapowiedział wdrożenie blockchainowego rozwiązania pełniącego rolę notariusza.

— W ciągu kilku najbliższych lat nastąpi wysyp publicznych rejestrów, które z czasem zastąpią notariat, księgi wieczyste, rejestry gruntów. Nie jest to jednak technologia dla każdego. Nie ma sensu wdrażać jej w małych przedsiębiorstwach, w których interesariusze się znają i ufają sobie nawzajem. Potrzebna jest tam, gdzie zaufania nie uda się zbudować ze względu na skalę działania — dodaje Michał Grzybkowski, prezes serwerowni Beyond.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane