Słoweński Mediately poszuka klientów nad Wisłą

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2022-02-10 20:00

Spółka rozwijająca aplikację dla lekarzy otrzymała 7,2 mln EUR od międzynarodowych funduszy. W planie ma podbój Europy, w tym także Polski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaką strategię wejścia do Polski ma Mediately
  • ile kapitału dla firm z Europy ŚrodkowoWschodniej ma fundusz VentureFriends, który niedawno otworzył biuro w Warszawie, jeden z inwestorów Mediately
  • jakie są powiązania założyciela VentureFriends z polskimi firmami Booksy oraz Packhelp

Mediately obecnie aktywna jest na ośmiu europejskich rynkach. W strategię rozwoju biznesu firma już wpisała rozszerzenie działalności na całą Europę. Szykuje się również do wejścia do Polski. Realizację tego celu postanowił sfinansować fundusz venture capital (VC) Piton Capital. Pieniądze dołożyły także fundusze: VentureFriends, Silicon Gardens, LAUNCHub Ventures oraz aniołowie biznesu. Spółka zamknęła tym samym inwestycyjną rundę A i otrzymała 7,2 mln EUR. Wcześniej tworzenie cyfrowego asystenta dla lekarzy, głównego produktu Mediately, także finansowała z pomocą inwestorów z rynku VC.

Asystent dla lekarzy

Mediately, spółka założona przez Blaža Triglava, rozwija aplikację, która daje medykom dostęp do uporządkowanej wiedzy o wcześniejszych diagnozach, dostępnych na rynku lekach itp. Kapitał inwestorski umożliwi poszerzenie bazy także o analizy i badania rynku opieki zdrowotnej.

Obecnie z bezpłatnego rozwiązania korzysta 160 tys. lekarzy. Jak wyliczają przedstawiciele Mediately, rynkowy udział aplikacji w krajach, w których obecnie jest dostępna, m.in. w Słowenii i Chorwacji, wynosi między 80 a 90 proc. (odsetek korzystających z niej lekarzy). Medycy po aplikację sięgają minimum raz w miesiącu. W grupie najbardziej aktywnych użytkowników wskaźnik ten wzrasta do 30 razy w miesiącu.

Aplikacja dla medyka
Aplikacja dla medyka
Zwiększenie dostępu do wiedzy poprawia jakość opieki medycznej. Na tym się koncentrujemy – mówi Blaž Triglav, założyciel i prezes Mediately.
materiały prasowe

Opcja dla farmaceutów

- Mediately przyciągnął i zaangażował trudną do zdobycia, lecz lukratywną grupę zawodową: lekarzy. Organiczny wzrost bez znaczących środków marketingowych, imponujący udział lekarzy używających aplikacji na co dzień oraz znakomite recenzje to silne wyznaczniki wskazujące, że zespół zbudował platformę o rzeczywistej wartości dla personelu medycznego – twierdzi Mira Mihaylova, zarządzająca w Piton Capital.

Zdaniem Apostolosa Apostolakisa, partnera zarządzającego VentureFriends, platforma Mediately jest także kanałem komunikacji firm farmaceutycznych z lekarzami. Projekt jest łatwy w skalowaniu na wiele rynków.

14,8 proc.Taki był 2021 r. odsetek transakcji venture capital z udziałem polskich spółek tworzących technologie z obszaru ochrony zdrowia - wyliczyły PFR Ventures i Inovo. Rok wcześniej wynosił jeszcze więcej, bo 18,8 proc. Medtechy w ostatnich latach są najczęściej dofinansowywanymi przez inwestorów start-upami.

- Biorąc pod uwagę zespół, produkt i sukces firmy w Europie Południowo-Wschodniej, wierzymy, że ma ona duży potencjał, aby powtórzyć te wyniki w Polsce i w krajach Europy Zachodniej - dodaje Apostolos Apostolakis.

W Polsce aplikacja zostanie udostępniona lekarzom jeszcze w tym roku. Plan na kolejny rok zakłada nawiązanie współpracy z firmami farmaceutycznymi aktywnymi na tutejszym rynku.

Kapitał dostępny w Polsce

Wśród inwestorów biorących udział w rundzie Mediately jest VentureFriends, czyli europejski fundusz VC finansujący technologiczne biznesy we wstępnej fazie ich rozwoju. Podmiot, który swoją działalność rozpoczął w Atenach, ma obecnie biura także w Londynie i Warszawie, skąd będzie koordynować inwestycje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

50 proc.Tyle wyniósł w ubiegłym roku udział zagranicznego kapitału w łącznej wartości rund, jakie zebrały krajowe spółki technologiczne (dane PFR Ventures i Inovo).

Fundusz niedawno ogłosił, że dysponuje 100 mln EUR. Kapitał zainwestuje w spółki technologiczne (rundy seed i A). Za firmami z ambicjami prowadzenia biznesu na skalę międzynarodową, rozgląda się m.in. w Polsce. Interesują go głównie marketplace’y, fintechy, proptechy i spółki działające w modelu SaaS. Fundusz w ramach jednej rundy jest gotowy zainwestować od 2 mln do 10 mln zł. Przedstawiciele VentureFriends deklarują ponadto, że spółki już włączone do portfela inwestycyjnego mogą liczyć na tzw. follow-on (rundy kontynuacyjne) w wysokości do 45 mln zł.

Przypomnijmy, współtwórca VentureFriends, Apostolos Apostolakis, prywatnie zainwestował już w polskie Booksy oraz Packhelp.