Solaris bierze Azję na celownik

Paweł Janas
opublikowano: 22-12-2011, 00:00

Producent autobusów, obawiając się spowolnienia w Europie, szuka nowych rynków. Analitycy zalecają ostrożność.

To będzie udany rok dla rodzinnej firmy Solaris Bus & Coach z Poznania. Największy rodzimy producent autobusów wyprodukuje i sprzeda około 1200 pojazdów wobec 1121 rok wcześniej. Ponad 500 pojazdów trafi na krajowy rynek.

— Nasze przychody też będą rekordowe i przekroczą ubiegłoroczny poziom 1,3 mld zł — chwali się Krzysztof Olszewski, właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Solarisa. Rentowność od kilku lat utrzymuje się na poziomie 5-7 proc.

To już kolejny rok, gdy wielkopolska firma bije rekordy sprzedaży. W 2012 r. o powtórzenie tego wyniku nie będzie jednak łatwo. Obawy o kolejną falę kryzysu mogą schłodzić apetyty samorządowców na zakup miejskich autobusów. W tej sytuacji Olszewscy szukają nowych rynków zbytu. Do ponad 20 przedstawicielstw (w Europie i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich) w ostatnich tygodniach doszły cztery — w Belgii, Luksemburgu, Holandii i na Słowacji.

— Mamy także na celowniku kraje bałkańskie — Serbię, Słowenię i Chorwację — wylicza Krzysztof Olszewski.

Wyobraźnię właścicieli rozpalają jednak odleglejsze, azjatyckie rynki, na których Solaris ma już na koncie poważny sukces. W 2007 r. firma podpisała kontrakt na sprzedaż 225 solarisów do Dubaju. Dziś Krzysztof Olszewski deklaruje, że firma intensywnie rozpoznaje rynki Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Południowej. Analitycy mówią „tak” ekspansji zagranicznej, ale poddają w wątpliwość sens wychodzenia poza Europę.

— Pomysł ekspansji na inne kontynenty pojawiał się już w przeszłości i niewiele z tego wyszło. Solaris to europejska rodzinna firma, bardzo dobrze postrzegana na Starym Kontynencie. Tu powinna dalej rozwijać działalność. Można jeszcze wiele ugrać w krajach naszego regionu lub na Bałkanach — ocenia Aleksander Kierecki, ekspert firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.

Szybciej niż planowano ruszy z kolei w Bolechowie produkcja autobusu elektrycznego Solaris Urbino Electric. Do jego premiery doszło we wrześniu na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach. Planowano, że seryjna produkcja ruszy w 2013 r. Ale już wtedy Krzysztof Olszewski zastrzegał, że jeśli pojawią się zamówienia, może do tego dojść szybciej. I tak się chyba stanie.

— Mamy już chętnych na 20-30 pojazdów. Wśród zainteresowanych jest m.in. jeden z większych przewoźników na rynku niemieckim — podkreśla Krzysztof Olszewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy