Solaris i Autosan razem

Paweł Janas
20-11-2009, 07:48

Krzysztof Olszewski (na zdjęciu) i Sobiesław Zasada będą robić wspólne interesy. Na miejskich szynach... Solaris zyska doświadczonego partnera, a Autosan szansę na poprawę wyników.

Krzysztof Olszewski, właściciel i szef rady nadzorczej firmy Solaris Bus Coach
Zobacz więcej

Krzysztof Olszewski, właściciel i szef rady nadzorczej firmy Solaris Bus Coach

Krzysztof Olszewski i Sobiesław Zasada to dwa wielkie nazwiska polskiej motoryzacji Obaj mają w naszym kraju fabryki autobusów. Pierwszy w Bolechowie pod Poznaniem produkuje Solarisy, drugi — Autosany w Sanoku. Teraz razem zrobią tramwaje.

Pierwszy krok został zrobiony na początku roku. Autosan przygotował wtedy dla Solarisa szkielet prototypu tramwaju marki Tramino. Nadszedł czas na rozszerzenie współpracy. Na poniedziałek władze Poznania zaplanowały podpisanie umowy na zakup 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów (dodatkowych 20 jest w opcji). Do marca 2012 r. ma je dostarczyć miastu firma Solaris Bus Coach. Stalowe szkielety do nich będą powstawać w Sanoku.

— Należy sądzić, że wraz z rozstrzygnięciem przetargu nastąpi kontynuacja współpracy między naszymi firmami w zakresie produkcji szkieletów do tramwajów — ostrożnie mówi Franciszek Gaik, prezes spółki Polskie Autobusy, wchodzącej w skład imperium Sobiesława Zasady i kontrolującej Autosana.

Ostrożność jest chyba na wyrost. Konkretnego zlecenia Autosan jeszcze co prawda nie ma, ale Solaris uzależniał je zawsze od rozstrzygnięcia przetargu w Poznaniu. Producent z Bolechowa jako dostawcę szkieletów widzi Autosana.

— Nie ma powodu, by było inaczej — podkreśla Krzysztof Olszewski, właściciel i szef rady nadzorczej firmy Solaris Bus Coach.

Korzyści z tej współpracy będą obopólne. Autosan, w związku z załamaniem krajowej sprzedaży autobusów, zakończy ten rok na minusie. Franciszek Gaik przyznaje więc, że zrealizowanie zamówienia dla Solarisa będzie miało bardzo duże znaczenie dla poprawy wyników spółki już w przyszłym roku. Z kolei Solaris postawił na doświadczonego partnera. Poza autobusami, od wielu lat sanocka fabryka specjalizuje się w produkcji tzw. szynobusów (choć obecnie nie realizuje żadnego zamówienia). W tym roku dostarczyła natomiast 100 dachów oraz innych elementów metalowych dla lokomotyw Bombardiera i ponad 80 kabin maszynisty dla Alstomu.

Więcej w piątkowym PB

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Solaris i Autosan razem