Czytasz dzięki

Solaris jedzie w tym roku na rekord

W ubiegłym roku spółka sprzedała prawie 1,5 tys. pojazdów. W 2020 r. znacząco zwiększy dostawy elektryków.

1487 — tyle pojazdów sprzedał w 2019 r. Solaris wobec 1226 w 2018 r.

MIERZY WYŻEJ:
MIERZY WYŻEJ:
Solaris, którym kieruje Javier Calleja, zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem dostaw autobusów elektrycznych. Liczy na wyższą lokatę.
TP

— To rekordowy poziom sprzedaży — podkreśla Javier Calleja, prezes Solarisa, należącego do baskijskiej grupy CAF.

Ubiegłoroczne przychody spółki także były rekordowe — wyniosły 2,6 mld zł wobec 1,86 mld zł w 2018 r. Grupa ma 9-procentowy udział w europejskim rynku miejskich autobusów niskopodłogowych, co daje jej czwarte miejsce. Tylko jeden punkt procentowy dzieli ją od trzeciego Iveco Bus. Pierwsze miejsce na podium zajmuje Mercedes kontrolujący 28 proc. rynku. W Polsce Solaris jest liderem, należy do niego 42 proc. rynku — o 9 proc. więcej niż w 2018 r.

— Około 40 proc. autobusów dostarczanych przez Solarisa ma napędy alternatywne. W 2018 r. ich udział wynosił 29 proc. — szacuje Javier Calleja.

Bolechowska fabryka dostarcza coraz więcej pojazdów elektrycznych. W 2019 r. sprzedała ich 162 sztuki, a w 2020 r. planuje dostarczyć aż 506. Szykuje się też do dostawy autobusów zasilanych wodorem. Petros Spinaris, członek zarządu Solarisa, informuje, że spółka pracuje także nad nowymi produktami. Jednym z nich jest elektryczny, dwuprzegubowy autobus o długości 24 m.

— Będzie alternatywny wobec tramwajów. To oferta dla miast, które ze względów finansowych czy architektonicznych nie mogą zbudować linii tramwajowych,a chcą uruchomić transport publiczny pozwalający na przewóz wielu pasażerów — wyjaśnia Petros Spinaris.

Menedżerowie Solarisa zapewniają, że 24-metrowy przegubowiec uzupełni ofertę, nie będzie natomiast stanowić konkurencji dla produkowanych w grupie tramwajów. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, podkreśla, że Solaris dotychczas specjalizował się w produkcji krótkich serii autobusów dostosowanych do potrzeb zamawiających. Duże międzynarodowe koncerny oferowały natomiast zunifikowane produkty, dostarczane w ramach długich serii, dzięki czemu łatwiej im było zwiększać rynkowe udziały. Ekspert przewiduje, że dzięki CAF Solaris także może rozwinąć mocniej działalność w segmencie zunifikowanych pojazdów, co umocni jego pozycję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane