Solidne wyniki na wymagającym rynku

Materiał partnera strony - PKP Cargo
opublikowano: 20-11-2014, 00:00

Po trzech kwartałach zysk netto Grupy PKP CARGO wzrósł o 38 proc. dzięki elastycznej polityce handlowej i dyscyplinie kosztowej

 PKP CARGO skutecznie dostosowała się do bardzo wymagających warunków rynkowych, będących efektem spowolnienia wzrostu PKB i trudnej sytuacji branży węglowej. Dywersyfikacja przychodów, połączenie zakładów i pionizacja przynoszą pozytywne skutki. Dobra sytuacja finansowa umożliwia dalszą optymalizację procesów w PKP CARGO, inwestycje w tabor i kadrę oraz rozwój w Polsce i za granicą, także w drodze akwizycji. Na koniec trzeciego kwartału Grupa miała ponad 57-procentowy udział w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz ponad 48-procentowy pod względem przewiezionej masy. Od kilku miesięcy przewoźnik notuje stały wzrost udziału w rynku. W trzecim kwartale udział Grupy PKP CARGO pod względem przewiezionej masy przekroczył 50 proc. To najlepszy wynik osiągnięty w tym roku.

Wypełnione zobowiązania

Dzięki działaniom podjętym w ostatnich miesiącach, rok po debiucie giełdowym (30.10.2013 r.) PKP CARGO może poinformować, że zobowiązania z okresu oferty publicznej, dotyczące optymalizacji działalności, dyscypliny kosztowej i umacniania pozycji w regionie zostały wypełnione. — Ostatnie miesiące pokazały, że PKP CARGO elastycznie reaguje na sytuację rynkową. Dobrze skonstruowana oferta dla klientów, dyscyplina kosztowa i zmiany w zarządzaniu procesem przewozowym przełożyły się na wzrost udziału w rynku i bardzo dobre, znacznie lepsze od oczekiwań wyniki finansowe. Stworzony w ten sposób bufor finansowy pozwoli nam na realizację działań obejmujących zarówno zmiany wewnątrz PKP CARGO, jak i dalszy rozwój. Przed nami ambitny 2015 r., do którego musimy się solidnie przygotować. Naszym priorytetem w najbliższym czasie będzie utrzymanie wzrostu efektywności i finalizacja potencjalnych procesów akwizycyjnych — mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.

Pozycja jeszcze mocniejsza

Mimo trudnego roku dla towarowych przewoźników kolejowych Grupa PKP CARGO systematycznie umacnia swoją pozycję na rynku. W trzecim kwartale rynek kolejowych przewozów towarowych urósł o 4,5 mln ton w porównaniu z drugim kwartałem. Z tych dodatkowych 4,5 mln ton PKP CARGO przejęła 83 proc., czyli 3,8 mln ton. Podobny wynik Grupa zanotowała pod względem pracy przewozowej, przejmując w trzecim kwartale 79 proc. wzrostu rynku w stosunku do drugiego kwartału. Przewozy węgla kamiennego, jeden z podstawowych segmentów działalności Grupy PKP CARGO, spadły r/r o 8 proc.

Wynika to z niskiej konkurencyjności polskiego węgla i zmniejszenia jego eksportu. Mimo wzrostu liczby przewozów w połączeniach krajowych i tranzycie spadek eksportu węgla kamiennego aż o 42 proc. r/r przesądził o skurczeniu się całej kategorii przewozowej. Po trzecim kwartale przewozy węgla kamiennego stanowiły 37 proc. wszystkich przewozów Grupy PKP CARGO pod względem pracy przewozowej, w porównaniu z 40 proc. przed rokiem. Od początku 2014 r. obserwujemy stały wzrost przewozów kruszyw i materiałów budowlanych. Od stycznia do września Grupa PKP CARGO przetransportowała blisko 15,9 mln ton ładunków w tej kategorii przewozowej, o 13 proc. więcej niż przed rokiem.

W efekcie, udział kruszyw i materiałów budowlanych w całości przewozów PKP CARGO wzrósł do 20 proc., w porównaniu z 17 proc. przed rokiem (pod względem wykonanej pracy przewozowej). PKP CARGO szacuje, że ten segment przewozów ma przed sobą bardzo dobre perspektywy — w najbliższych miesiącach będą kontynuowane rekordowe inwestycje infrastrukturalne w Polsce, w latach 2014-20 na rozwój infrastruktury transportowej zostanie wydanych ponad 350 mld zł. PKP CARGO dostrzega również szansę na rozwój biznesu, związany m.in. z nowymi inwestycjami energetycznymi oraz hydrotechnicznymi.

Zwiększone inwestycje infrastrukturalne mogą też pozytywnie wpłynąć na przewozy metali oraz rud metali. W trzecim kwartale praca przewozowa w tym segmencie wzrosła do 912 mln tkm, wobec 779 mln tkm w drugim kwartale. W ostatnim półroczu PKP CARGO umacnia również pozycję rynkową w przewozach intermodalnych. Widoczne efekty przynoszą inwestycje w ten segment działalności — w ostatnich miesiącach przewoźnik wprowadził do użytku 160 nowych, 80-stopowych platform do transportu kontenerów. Spółka kontynuuje działania w zakresie rozbudowy i dywersyfikacji portfela klientów, oferując atrakcyjne rozwiązania logistyczne, takie jak np. uruchomienie pociągu operatorskiego na trasie porty trójmiejskie — terminal w Poznaniu-Franowie.

— Pozostajemy przewoźnikiem pierwszego wyboru dla globalnych graczy i polskiego przemysłu. Elastyczna oferta i poszukiwanie nowych nisz rynkowych umożliwia nam skuteczne przejmowanie nowych zleceń. Dzięki skali naszej działalności proponujemy konkurencyjne warunki dla klientów. Perspektywy na 2015 r. w poszczególnych kategoriach przewozowych wskazują, poza węglem, na łagodną tendencję wzrostową, choć ze względu na niską prędkość handlową będzie to niezwykle wymagający okres dla wszystkich przewoźników kolejowych — mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.

Wobec rekordowej skali inwestycji, prowadzonych przez PKP PLK (około 7 mld zł w 2014 r. na modernizację 1,5 tys. km torów) i związanymi z tym czasowymi wyłączeniami i objazdami, PKP CARGO przygotowało dodatkowe 3 tys. węglarek na szczyt przewozowy.

— W obliczu utrudnień związanych z niską prędkością handlową działamy na dwóch głównych polach: operacyjnym i komunikacyjnym. Zwiększyliśmy liczbę taboru w stosunku do 2013 r. i zintensyfikowaliśmy kontakty z PKP PLK w celu lepszej wymiany informacji i skuteczniejszego reagowania na wyłączenia i objazdy. Zadbaliśmy także o komunikację z klientami, proponując rozwiązania łagodzące sytuację na modernizowanych odcinkach — mówi Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych.

Oszczędności i inwestycje

Grupa PKP CARGO po raz kolejny obniżyła koszty w głównych kategoriach: energii elektrycznej i paliwa oraz dostępu do infrastruktury. Łącznie koszty operacyjne, po oczyszczeniu z efektów jednorazowych związanych z wypłatą premii prywatyzacyjnej w 2013 r., spadły o 12 proc. w ujęciu rocznym, do poziomu 2,89 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera strony - PKP Cargo

Polecane