Polsat stracił miano największej stacji komercyjnej na rzecz TVN dwa lata temu. Teraz chce podążyć w ślad konkurencji, by zwiększyć przychody.
— Polsat wkracza w erę nowych kanałów tematycznych. Stawiamy też na poprawę obecnie istniejących kanałów. Celem jest zwiększenie oglądalności i ustabilizowanie pozycji na rynku — mówi Zygmunt Solorz-Żak, przewodniczący rady nadzorczej i właściciel Telewizji Polsat.
TVN ma 10 kanałów tematycznych, z których szczególnie wyróżnia się TVN24. Obok kupionego niedawno TV Biznes, Polsat ma pięć kanałów, w tym dwa sportowe, kanał o urodzie i erotyczny. Najważniejszym projektem stacji Zygmunta Solorza-Żaka w tym roku może być kanał informacyjny Polsat 24. Ale zmieniają się koncepcje —obecna mówi o tworzeniu kanału od zera, choć początkowo kanał miał powstać na bazie TV Biznes. Zygmunt Solorz-Żak szacuje koszty tego projektu na 100-200 mln zł, kilka miesięcy temu planowano nakłady o 50 mln zł wyższe. Polsat enigmatycznie zapowiada też uruchomienie kanałów młodzieżowego, dziecięcego i muzycznego.
Polsat chce gonić TVN
Ubiegłoroczne wyniki
finansowe TVN pokazały rosnące znaczenie szerokiego i przemyślanego portfela
kanałów tematycznych. Przychody Polsatu wzrosły o 22 proc. —do 875 mln zł, co
jest wynikiem powyżej średniej dla rynku reklamy telewizyjnej (według Starlinka
było to 17 proc.). Ale przychody TVN wzrosły o 37 proc. — do 1,4 mld zł.
Dynamika Polsatu była niższa pomimo że oglądalność stacji wzrosła prawie o 0,7
pkt proc., co jest ewenementem wśród dużych, ogólnotematycznych stacji. Polsat
po raz kolejny udowodnił jednak, że jest najbardziej rentowną dużą stacją
telewizyjną w Polsce — zysk netto stacji wzrósł o 14 proc., do 288,5 mln zł przy
875 mln zł przychodów, co oznacza ponad 30-procentową rentowność netto. TVN
zarobił na czysto w 2007 r. 202,6 mln zł.
Komórki i internet
Polsat może próbować
wykorzystać w tym roku konwergencję mediów dzięki współpracy z platformą
satelitarną Cyfrowy Polsat, która planuje uruchomić działalność wirtualnego
operatora komórkowego (MVNO).
— Chcemy udostępniać treści za pośrednictwem wszystkich środków przekazu, w tym intnernetu i komórek — mówi Zygmunt Solorz-Żak.
Nie wiadomo, kiedy te plany się zmaterializują, zwłaszcza, że Cyfrowy Polsat wciąż opóźnia wejście na rynek telefonii komórkowej. Powodem ma być brak umów z Polkomtelem i PTK Centertel. Pojawiają się natomiast spekulacje o poważnym wejściu Polsatu na rynek internetu. To reakcja na zatrudnienie Marcina Pery’ego, byłego wiceprezesa firmy badawczej Gemius.
— Nie chcemy obciążać szczególnie wyników grupy segmentem internetowym. Kontent będziemy rozwijać sami, choć na pewno kupimy też jakąś firmę — mówi Zygmunt Solorz-Żak.