Sony usunęło Cyberpunka ze sprzedaży

Kamil ZatońskiKamil ZatońskiGrzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2020-12-18 07:15
zaktualizowano: 2020-12-18 10:53

Sony usunęło do odwołania cyfrową wersję gry “Cyberpunk 2077” ze sprzedaży w PlayStation Store i zaoferowało pełny zwrot pieniędzy klientom. CD Projekt informuje, że wstrzymanie sprzedaży ma charakter czasowy i pracuje, aby przywrócić grę do PlayStation Store.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co oznacza decyzja Sony dla spółki,
  • co do powiedzenia ma CD Projekt,
  • jak na informację zareagowali inwestorzy,
  • jak decyzję Sony komentują analitycy giełdowi.

Jak podano w komunikacie CD Projektu, decyzja podjęta została po konsultacjach spółki z przedstawicielami SIE, dotyczących umożliwienia realizacji zwrotu gry osobom które zakupiły ją w wersji cyfrowej poprzez PlayStation Store i chciałyby dokonać jej zwrotu.

“Wszystkie dotychczas sprzedane poprzez PlayStation Store cyfrowe egzemplarze gry pozostają dostępne do użytkowania przez dotychczasowych nabywców. Gracze mogą niezmiennie nabywać pudełkową wersję gry w sprzedaży bezpośredniej lub wysyłkowej. Zarówno cyfrowe, jak i fizyczne kopie gry nieprzerwanie objęte będą wsparciem i otrzymywać będą przyszłe aktualizacje od spółki” - podał CD Projekt.

Jednocześnie gracze nadal mogą nabywać pudełkową wersję gry na PlayStation w sklepach stacjonarnych i internetowych.

W komentarzu przesłanym “PB” CD Projekt zwraca uwagę, że wstrzymanie cyfrowej dystrybucji “Cyberpunka 2077” za pośrednictwem PlayStation Store ma charakter tymczasowy.

“Pozostajemy w kontakcie z przedstawicielami Sony Interactive Entertainment i pracujemy nad tym, by przywrócić Cyberpunka 2077 do PlayStation Store” - podała spółka.

CD Projekt poinformował, że nie prowadzi w tej chwili rozmów z Microsoftem ws. ewentualnego wycofania gry na Xboxa.

Po informacji z Sony kurs spółki spadł na otwarciu sesji o 19 proc.

– To bardzo negatywna informacja, której zdecydowanie nie było do tej pory w konsensusie i w naszych prognozach, które po takiej informacji wymagałyby istotnej zmiany założeń. Wydaje się, że żądanie Sony odnośnie czasowego wstrzymania sprzedaży gry może być jednym z najgorszych możliwych scenariuszy dla CD Projektu, gdyż konsole PlayStation to ponad 2/3 rynku konsolowego - komentuje Kacper Koproń, analityk Trigon DM.

Po informacjach o problemach gry na starej generacji analityk obniżył założenia odnośnie sprzedaży na stare konsolo o około 70 proc. W jego ocenie piątkowa informacja zmniejszy prawdopodobnie oczekiwania sprzedażowe na konsole o kolejne 30-40 proc.

– Jesteśmy mocno rozczarowani tą informacją, która pokazuje, że gra po prostu nie była gotowa do wydania na grudzień 2020 r., a decyzja o wydaniu była dużym błędem. News wskazuje naszym zdaniem, że skala zwrotów gry była powyżej oczekiwań Sony i CD Projektu. Uważamy, że gra pewnie wróci do sklepu PlayStation Store po wydaniu patchy. Spółka w ostatniej komunikacji z rynkiem zakładała wydanie patchy na styczeń i luty, lecz biorąc pod uwagę skomplikowanie gry nie zdziwilibyśmy się, gdyby miało to być również opóźnione o parę miesięcy - uważa Kacper Koproń.

Sam CD Projekt poinformował, że nie będzie komentował skali zwrotów.

Decyzja Sony, które obiecało graczom pełnym zwrot za grę, jeśli tego zażądają, nie należy do częstych.

“Jest to kolejna negatywna informacja ze strony spółki. Patrząc jednak na oceny gry na PS4 i liczne komentarze odradzające zakupu „Cyberpunka”, wielu graczy i tak zamierzało odłożyć zakup na późniejsze okresy, do czasu kiedy gra zostanie naprawiona. Niestety cyfrowa wersja nie będzie również dostępna dla posiadaczy PS5, na której sprawuje się dobrze. Biorąc pod uwagę gorący okres sprzedażowy, jakim są święta, warto zauważyć jednak, że to fizyczne kopie sprzedają się zazwyczaj lepiej. Ponadto, decyzja ze strony Sony skłania do myślenia o skali zwrotów (standard rynkowy wynosi ok. 5-10 proc., w tym przypadku jednak może być znacznie więcej)“- komentują analitycy DM BDM.

“Moim zdaniem decyzja Sony jest dla CD Projektu bardzo negatywna. Ponieważ konsola Sony jest najbardziej popularna na świecie, decyzja o usunięciu "Cyberpunk 2077" ze sklepu Sony odbije się mocno na sprzedaży gry w tym roku i kolejnym. Ze względu na negatywny wpływ na wizerunek CDR (nie jest mi znany inny taki przypadek w ostatnich latach) może się odbić również na sprzedaży innych gier spółki. Nie lekceważyłbym również negatywnego wpływu na atmosferę wewnątrz firmy i prace nad kolejnymi grami. Zakładam, iż przez kolejne miesiące większość zespołu CDR będzie zajęta naprawianiem błędów w CP2077” - komentuje dla pb.pl Adrian Kowollik, analityk East Value Research.

Tytuł spotkał się z ostrą krytyką użytkowników graczy-użytkowników konsol starszej generacji, produkowanych przez SIE. Ocena w portalu Metacritic wynosi 3.1/10, a ocena recenzentów 54/100.

CD Projekt już po nieudanej premierze zapowiedział naprawienie gry, co ma się stać w kilku krokach - główne tzw. łatki mają zostać wydane w styczniu i lutym. Spółka informowała również, że 41 proc. preorderów dotyczyło konsol - oprócz tej produkowanej przez Sony popularna jest również konsola Xbox od Microsoftu.

Artykuł będzie aktualizowany.